Abstract | Svrha ovog rada je dati pregled suvremene literature o dječjim navikama korištenja digitalnih uređaja i medija, o mogućim utjecajima medija i digitalnih uređaja na razvoj djece, o medijskom odgoju djece u obitelji te kompetencijama i informacijskim potrebama roditelja u tom kontekstu. Prekomjerno korištenje medija i digitalnih uređaja kod djece može negativno utjecati na njihov tjelesni, socijalni, emocionalni i kognitivni razvoj. Kako bi djeca razvila zdrave navike korištenja medija te kako bi znala kritički vrednovati medijske sadržaje, potrebno je djecu medijski odgajati i medijski opismeniti. Djecu se medijski odgaja u školi, ali ključnu ulogu u medijskom odgoju imaju roditelji jer oni u svom domu reguliraju vrijeme dječje upotrebe digitalnih uređaja te upravljaju medijskim sadržajima koje djeca gledaju. Suvremeni roditelji trebaju odgovarajuće informacije, znanja i kompetencije kako bi bili uspješni u medijskom odgoju svoje djece. U istraživačkom dijelu rada analiziraju se podaci prikupljeni online upitnikom kojim su se istraživali stavovi, iskustva i informacijske potrebe roditelja o dječjoj uporabi medija i digitalnih uređaja. Istraživanjem je obuhvaćen prigodni uzorak roditelja djece od 1. do 4. razreda osnovne škole u Republici Hrvatskoj. Rezultati su pokazali da je velika većina roditelja osviještena o važnosti medijskog odgoja djece, da ograničavaju korištenje digitalnih uređaja djeci te da imaju dogovorena pravila u obitelji za korištenje medija. Više od 80% roditelja smatra da je postavljanje jasnih pravila korištenja digitalnih uređaja ključno, no unatoč tome, u trećini obitelji pravila nisu jasno dogovorena. Značajan broj roditelja mobitele koristi za nagrađivanje ili kažnjavanje djece što nije u skladu s preporukama. Više od 70% roditelja vjeruje da su u velikoj mjeri sposobni podučavati djecu sigurnom korištenju digitalnih uređaja. Međutim, unatoč ovoj visokoj samoprocjeni, više od polovice roditelja izražava zabrinutost oko sadržaja s kojima se djeca susreću i mogućih negativnih utjecaja tehnologije na djecu. Podaci su pokazali da se više od tri četvrtine ispitanika detaljno ili djelomično informiralo o dječjem korištenju medija, a najčešći izvor informacija su roditelji druge djece te stručne organizacije na internetu. Velik broj roditelja (70%) želi dodatne informacije o medijskom odgoju djece. Većina njih informacije traži od drugih roditelja (48,4%) ili stručnih organizacija na internetu (47,1%), a najviše ih zanima kako naučiti djecu sigurnom korištenju digitalnih uređaja i društvenih mreža te kako pomoći djeci da kritički promišljaju o medijskim sadržajima. Među mogućim utjecajima digitalnih tehnologija na djecu, ispitanici su označili da ih najviše zanimaju posljedice utjecaja digitalnih tehnologija na dječje mentalno zdravlje i psihološku dobrobit te na sposobnost koncentracije. |