Abstract | Čovjek kao društveno biće tijekom života izgrađuje različite odnose s drugim ljudima. Kako bi određena zajednica funkcionirala, važno je da njezini članovi razviju kvalitetne, pozitivne i iskrene suradničke odnose. Veliku ulogu u stvaranju i razvijanju tih odnosa imaju škole kao odgojno-obrazovne ustanove. To su važna mjesta u kojima djeca odrastaju, uče, komuniciraju s drugom djecom i razvijaju međusobne odnose. Kroz odgojno-obrazovni rad i primjere dobre prakse stječu polazna znanja. S druge strane, ako se ne pridaje dovoljno pažnje samom interesu za razvoj i poticanje pozitivnih odnosa kod učenika, moglo bi doći do nepoželjnih odnosa i nepoželjnog ponašanja. Takvi odnosi često mogu prerasti i u nasilje, koje predstavlja jedan od većih problema suvremenog društva. Sa spomenutim problemima gotovo se svakodnevno susrećemo i u medijskom prostoru.
U teorijskom dijelu ovoga rada analizirat će se vrste pozitivnih i negativnih odnosa. Naime, proučavat će se odnosi među učenicima, odnosi između učenika i učitelja te odnosi među učiteljima, stručnim suradnicima i roditeljima. U ovome se dijelu rada također objašnjavaju pojmovi kao što su relacijska pedagogija, pozitivni i negativni odnosi, nasilje i vršnjačko nasilje. Potom se analiziraju oblici nasilja i njihova obilježja. Uzimajući u obzir sve navedene vrste odnosa, analizirat će se njihovi pozitivni i negativni oblici, kao i posljedice koje oni imaju na same sudionike tih odnosa.
U drugom dijelu rada prikazane su radionice kojima bi učitelji trebali poticati pozitivne odnose, kako među samim učenicima tako i općenito u školskom okruženju. Naglasak je na radionicama koje su namijenjene učenicima kako bi poboljšali međusobne odnose unutar razreda. Radionice su podijeljene na četiri područja koja će potaknuti učenike da porade na pozitivnim odnosima kao što su tolerancija, stereotipi i predrasude, prava djeteta te rješavanje sukoba. Glavni su ciljevi ovih radionica zbližiti učenike u razredu, potaknuti ih na razmišljanje o tome kako se osjećaju učenici koji su drugačiji te kako prihvatiti različitosti. Radionice će također tematizirati rješavanje sukoba na miran način, a ne putem nasilja te će kod učenika potaknuti razvijanje kvalitetnih i podržavajućih suradničkih odnosa. |
Abstract (english) | As a social being, man develops all kinds of relationships with one another. In order for a certain community to function, it is important for all the members of said community to develop and nurture quality positive and honest cooperative relations. Schools as education facilities, therefore, make important environments in which these are made. They are important places in which children grow, learn and communicate with their peers, thus forming relationships. Through education and good examples they acquire basic knowledge. On the other hand, if too little attention is brought towards the interest to develop and encourage positive relations between pupils, unwanted types of relationships and behaviour can occur. These relationships and behaviours can often grow into violence, abusee and bullying. Violence and abuse is an ever increasing problem in society and it is present in media almost every day.
In the theoretical part of this thesis, different kinds of positive and negative relationships are analyzed. Relationships divided into the following groups are analyzed: relationships between students, relationships between students and teachers as well as relationships between teachers, school associates and parents. In the theoretical part of this thesis the following terms and concepts are defined: relational pedagogy, positive relations, negative relations, violence, abuse and bullying. Following that, forms of violence and abuse are analzyed along with their characteristics. Through all the relationships, positive and negative forms of relations are analyzed as well as the consequences they have for participants in these relations.
In the second part of this thesis, workshops through which teachers should encourage positive relations amongst pupils, and generally in school a an environment, are presented. The emphasis is on the workshops which have encouragement to form positive relations as their goal. These workshops are divided into four domains social awareness, .prejudice and stereotype . children's rights, conflict resolution. The main goals of these workshops are: draw students closer to each other, encourage them to think about how those who are „different“ feel, how to accept each others differences
and how to resolve their conflicts in an acceptable and peaceful manner as opposed to via violence and abuse as well as developing encouraging cooperative relations. |