Abstract | Rezultati mnogih znanstvenih istraživanja ukazuju da primjena NaCl u zimskim uvjetima održavanja cesta utječe na povećanje reakcije tla i električne vodljivosti i na promjene u kationsko izmjenjivačkom kapacitetu tla, što djeluje na mobilnost teških metala u tlu. Poznavanje učinaka aplikacije soli zimi od iznimne je važnosti kako bi se mjerama održivog gospodarenja tlom očuvala ekološko regulacijska uloga tla u jednom zaštićenom području.
Cilj ovog rada bio je utvrditi varijabilnost ukupnog sadržaja Cr, Pb, Ni, Fe i Cu u tlu kao i njihovu ovisnost o reakciji tla, električnoj vodljivosti kao i sadržaju Cl- i Na+. Istraživanje je uključivalo analizu 10 prosječnih uzoraka tla prikupljenih u ožujku 2015. godine uz cestu i 30 metara dalje (kontrola) nakon otapanja snijega na pet lokacija (Bliznec, JUPP Medvednica, Tomislavov dom, Miroslavec, Šestinski Lagvić) duž Sljemenske ceste koja je tijekom zime tretirana solju. Sadržaj navedenih metala u tri ponavljanja odredio se metodom prijenosne rendgenske fluorescencije, a statistička obrada podataka provela se analizom varijance uz izračun Pearsonovih koeficijenta korelacije.
Rezultati analize varijance ukazuju na značajnu akumulaciju metala u tlu u ovisnosti o udaljenosti od solju tretirane prometnice. Ovisno o lokacijama tlo je uz cestu akumuliralo metale u sljedećem rasponu: 25,0 - 128,7 mg Cr/kg; 52,0 - 407,0 mg Cu/kg; 23,7 - 79,7 mg Ni/kg; 22,3 - 26,7 mg Pb/kg i 36,7 - 53,1 mg Fe/kg. Obzirom na Pravilnikom (NN 71/19) propisane MDK vrijednosti tlo uz cestu na lokaciji Šestinski lagvić bilo je onečišćeno kromom, niklom i bakrom, a na lokaciji Miroslavec samo kromom. Sadržaj željeza i kroma bio je u vrlo jakoj i pozitivnoj ovisnosti o reakciji tla, dok je bakar jako i pozitivno varirao o električnoj vodljivosti i sadržaju klorida, a olovo negativno ali jako o sadržaju natrija u tlu. |
Abstract (english) | The results of many scientific studies show that the application of NaCl in winter road maintenance conditions affects the increase of soil reactions and electrical conductivity and changes in soil cation exchange capacity, which affects the mobility of heavy metals in the soil. Knowing the effect of salt application in winter is extremely important as a measure of sustainable soil management, preserving the ecological regulatory role of soil in a protected area.
The aim of this study was to determine the variability of the total content of Cr, Pb, Ni, Fe and Cu in the soil as well as their dependence on the soil reaction, electrical conductivity and the content of Cl- and Na+. The research included the analysis of 10 average soil samples collected in March 2015 along the road and 30 meters away (control) after snow melting at five locations (Bliznec, JUPP Medvednica, Tomislavov dom, Miroslavec, Šestinski Lagvić) along Sljemenska cesta which was treated with salt during winter. The content of these metals in three replications was determined by the method of transfer X-ray fluorescence, and statistical data processing was performed by analysis of variance with the calculation of the Pearson correlation coefficient.
The results of analysis of variance indicate a significant accumulation of metal depending on the distance from the treated road. Depending of the location, metals were accumulated in the following range: 25.0 - 128.7 mg Cr/kg; 52.0 - 407.0 mg Cu/kg; 23.7 - 79.7 mg Ni/kg; 22.3 - 26.7 mg Pb/kg and 36.7 - 53.1 mg Fe/kg. Considering the MDK values prescribed by the regulation (NN 71/19), the ground along the road at the Šestinski lagvić location was polluted with chromium, nickel and copper, and at the Miroslavec location only with chromium. The content of iron and chromium was in a very strong and positive dependence on the reaction of the soil, while copper varied strongly and positively on the electrical conductivity and chloride content, with which lead varied negatively but varied strongly on the sodium content in the soil. |