Abstract | Engleski filozof Thomas Hobbes u 17. stoljeću uvodi pojam Levijatana u političku filozofiju. Poistovjećuje mitsko biblijsko čudovište Levijatan sa suverenom državnom vlašću. Društvenim ugovorom pojedinci predaju jednoj osobi ili skupini pojedinaca vlast u zamjenu za mir i zakone koji će regulirati nepoželjna ponašanja te tako spriječiti nerede u državi. Pritom se uspjeh države temelji na moralno odgovornom ponašanju građana, no u mom radu pokvareni državni sustav promovira loša ponašanja svojim građanima u svrhu vlastite opstojnosti. Rad Levijatan prikazuje etički upitne oblike ponašanja poput korupcije, pranja novca, pogodovanja u javnim natječajima, indoktrinacije, prekomjerne birokracije, političkih koalicija i podobnosti kao poželjne pojmove koji pojedincu pomažu u prosperitetu i napredovanju unutar pokvarenog državnog sustava. Levijatan je samostojeći objekt, velika ambalaža napravljena od kartona. Sastoji se od centralnog objekta s adiranim krakovima u koje se uvlačim te tako postajem bliskija sustavu. Na objekt su zalijepljena uputstva o upotrebi izvedena u obliku jednostavnih linijskih crteža. Ambalaža pretpostavlja i postojanje sadržaja unutar nje, no unutrašnjost objekta nije vidljiva. Prazan prostor unutar ambalaže propituje koliko je konsenzus između pojedinca i države opipljiv. U interakciji pojedinca s državnim institucijama često se dogodi da je vlastiti, čak i banalan izbor samo iluzija izbora i da se na kraju treba pokoriti jednom jedinom smjeru. Primjer može biti neki jednostavan birokratski proces u kojem je ponašanje pojedinca orkestrirano i usmjereno nekom većom nevidljivom rukom (krakom Levijatana?). |
Abstract (english) | In the 17th century, the English philosopher Thomas Hobbes introduced the concept of Leviathan into political philosophy. It equates the mythical biblical monster Leviathan with sovereign state power. With a social contract, individuals hand over power to one person or group of individuals in exchange for peace and laws that will regulate undesirable behavior and thus prevent disorder in the state. At the same time, the success of the state is based on the morally responsible behavior of the citizens, but in my work, the corrupt state system promotes the bad behavior of its citizens for the purpose of its own survival. The artwork Leviathan shows ethically questionable forms of behavior such as corruption, money laundering, favoritism in public tenders, indoctrination, excessive bureaucracy, political coalitions and suitability as desirable concepts that help the individual to prosper and advance within the corrupt state system. Leviathan is a free-standing object, a large packaging made of cardboard. It consists of a central object with attached arms into which I crawl, thus becoming a close system. Instructions for use in the form of simple line drawings are pasted on the object. The packaging assumes the existence of the contents inside it, but the inside of the object is not visible. The empty space inside the packaging questions how tangible the consensus between the individual and the state is. In the interaction of an individual with state institutions, it often happens that one's own, even banal, choice is only an illusion of choice and that in the end one has to submit to a single direction. An example can be some simple bureaucratic process in which an individual's behavior is orchestrated and directed by some larger invisible hand (the arm of Leviathan?). |