Abstract | Slušanje glazbe je središnja aktivnost nastave Glazbene kulture. Metodički vođenim aktivnim slušanjem glazbe u nastavi Glazbene kulture putem zadavanja zadataka potiče se estetski odgoj, odnosno razvoj glazbenog ukusa učenika. Glavno nastavno pomagalo je udžbenik, koji prvenstveno pomaže učitelju pri organizaciji sata, odabiru glazbenih primjera i zadavanju zadataka kojima se potiče aktivno slušanje glazbe. U radu se razmatra aktivnost slušanja glazbe te kako se ona provodi u nastavi glazbe s ciljem estetskog odgoja. Također, razmatra se pojam udžbenika i njegova važnost u nastavi Glazbene kulture te se analizira e-udžbenik Glazbeni krug 5 koji je namijenjen nastavi glazbe u petom razredu osnovne škole. Analizom udžbenika Glazbeni krug 5 pronalazi se 149 glazbeni primjer. Uočeno je kako su najzastupljeniji primjeri umjetničke glazbe, a uz nju su prisutne i ostale vrste glazbe kao što su hrvatska tradicijska glazba, filmska glazba, crossover, jazz glazba i glazbe svijeta. S obzirom na zadatke i glazbene primjere navedene u udžbeniku, zaključujemo kako je udžbenik osmišljen u skladu s ishodima učenja navedenim u Kurikulumu (MZO, 2019a) te kako potiče estetski odgoj i razvoj glazbenog ukusa učenika. |
Abstract (english) | Listening to music is the main activity in Music Culture classes. Methodically guided active listening to music through task assignments in Music Culture lessons encourages aesthetic education, i.e., the development of students' musical taste. The main teaching aid is the textbook, which primarily helps the teacher in organizing the lesson, selecting musical examples, and assigning tasks that encourage active listening to music. This paper discusses the activity of listening to music and how it is conducted in music classes with the aim of aesthetic education. Additionally, it considers the concept of the textbook and its importance in Music Culture classes, and analyzes the e-textbook "Glazbeni krug 5" intended for teaching music in the fifth grade of primary school. By analyzing the textbook "Glazbeni krug 5", 149 musical examples were found. It was observed that examples of art music are the most represented, and alongside it, other types of music are also present, such as Croatian traditional music, film music, crossover, jazz music, and world music. Considering the tasks and musical examples mentioned in the textbook, we conclude that the textbook is designed in accordance with the learning outcomes specified in the Curriculum (MZO, 2019a) and that it promotes aesthetic education and the development of students' musical taste. |