Abstract | Nastava glazbe ostvaruje se putem pjevanja, sviranja, slušanja, pokreta, plesa i
glazbenog stvaralaštva. Uz neizostavnu redovnu nastavu glazbe organiziraju se i
izvannastavne i izvanškolske glazbene aktivnosti, koje pripadaju slobodnom vremenu
učenika. Takve aktivnosti razvijanju motoričke, kognitivne i socijalne sposobnosti, a prije
svega proširuju vidike estetske kulture.
U radu se polazi od nekoliko istraţivačkih pitanja na koja se odgovorilo analizirajući
anketni upitnik. Anketom se htjelo utvrditi u kojoj su mjeri izvannastavne i izvanško lske
aktivnosti zastupljene kod učenika od četvrtog do osmog razreda (N = 510) u osnovnim
školama na području Osječko-baranjske ţupanije u Republici Hrvatskoj. Odabrane su jedna
gradska i jedna prigradska škola. Rezultati su pokazali da učenici polaze školski zbor i
ples/ritmiku u obje škole te glazbenu radionicu i bend u gradskoj školi kao izvannastavne
aktivnosti. Klavir, gitaru i tamburicu učenici su naveli kao najčešća glazbala koja pohaĎaju u
glazbenoj školi i na tečaju sviranja glazbala, u obliku aktivnosti izvan škole. Na temelju
dobivenih rezultata ustanovili smo da postoji značajna statistička razlika izmeĎu učenika
prigradske i gradske škole u pohaĎanju izvannastavnih glazbenih aktivnosti, pri čemu učenici
prigradske škole u većem broju polaze izvannastavne aktivnosti (pretpostavljamo zbog blizine
te vremenske usklaĎenosti s ostalim školskim obvezama), dok je interes za polazak
izvanškolskih aktivnosti podjednako zastupljen kod učenika u predgraĎu i gradu. Utvrdili smo
da su djevojke sklonije pohaĎanju izvannastavnih i izvanškolskih glazbenih aktivnosti u
odnosu na dječake te da učenici sedmih i osmih razreda u manjem broju polaze takav način
provoĎenja slobodnog vremena. Rezultati upućuju na potrebu većeg zalaganja nastavnika i
roditelja u tom periodu učenikova odrastanja, naročito dječaka, kako bi se više zainteresirali
za glazbene aktivnosti. |
Abstract (english) | Music education is achieved through singing, playing an instrument, listening,
moving, dancing and musical creation. An indespensable part of regular music teaching
program are additional and extracurricular music activities which are organized at a students
free time. Such activities, are developing motor, cognitive and social abilities, and above all,
extends the aestetic culture.
This paper is based on several research questions that were answered by analyzing the
questionnaire. The survey sought to determine the extent to which extracurricular activities
were represented in primary school students in the Osijek-baranja country in the Republic of
Croatia from fourth to eight grade (N = 510). One city school, and one suburban school were
selected. The results showed that students equally attended the school choir and dancing, as
well as the music workshops and band at the city school as extracurricular activities. Piano,
guitar and tamburica were the most common instruments in the music school and at the
music-playing courses, in the form of activities students attend outside the school. Based on
the obtained results, we have found that there is a significant statistical difference between
students of the suburban and the city school in attending extracurricular activities (we assume
that is because of the time complying with the other school obligations), while the interest to
start extracurricular activities are equally represented in both suburban and the city schools.
We found that girls are more inclined to attend those activities than boys, and that students of
seventh and eight grade in a smaller number chose such way of spending their free time. The
results point to the need for greater efforts of teachers and parents during this period of
student upbringing, especially boys, to become more interested in music activities. |