Abstract | Proces donošenja odluka ključan je za uspješno upravljanje bilo kojom vrstom organizacije, od obitelji do multinacionalne kompanije, pa i države. Odlučivanje je jedna od glavnih ljudskih aktivnosti i jedan od svakodnevnih zadataka menadžera. Svrha ovog rada jest podrobnije opisati teorijske postavke o odlučivanju kao procesu donošenja odluka, te razmotriti ulogu novih tehnologija u procesu odlučivanja. U radu će se istražiti utjecaj poslovnog odlučivanja na uspješnost poslovanja u turizmu, kao i proces donošenja odluke o kupnji turističkog proizvoda.
Svaka odluka sama po sebi ima težinu svog djelovanja, jer neposredno zahvaća više osoba, više poslova na koje se ona može odraziti pozitivno ili negativno. Svakako, uvijek težimo da se odluka pozitivno odrazi na ono što želimo postići, no ne mora uvijek biti tako. Odluke se donose otkako je ljudskog roda. Zapravo, nema područja života i rada gdje se ne donose odluke. Stoga se ovim radom pokušava odgovoriti na relevantna pitanja teorije i prakse odlučivanja, odnosno procesa donošenja odluka. Pozornost se posvećuje fazama u procesu odlučivanja, te odluci kao rezultatu procesa odlučivanja.
Upotrebom novih tehnologija u procesu odlučivanja pružene su brojne mogućnosti koje olakšavaju izbor odluke. Međutim, donositelj odluka ipak treba znati razlikovati kojim se znanjima valja služiti u odlučivanju, odnosno koje modele i postupke treba koristiti u određenim situacijama, a sve u svrhu uspješnoga odabira odluke.
Proces odlučivanja, bez obzira o kojoj se profesiji radi, predstavlja svjestan i racionalan pristup rješavanju problema. U turizmu Hrvatske prevladavaju mala i srednja poduzeća, ali je veoma mali broj njih upoznat sa mogućnostima donošenja odluka uz pomoć sistema za podršku odlučivanju, a zanemariv broj ih koristi. Odlučuje se tako što se uglavnom „gase požari“, a ne djeluje preventivno. Opravdanja su najčešće vezana za nedostatak vremena ili visoke troškove nabavke ovih sistema i treninga zaposlenih za rad na njima. Zanemaruje se činjenica da se njihovom učestalom i dugoročnom primjenom štedi vrijeme i novac i donose argumentirane odluke. |