Abstract | Svako poduzeće, odnosno poslovni sustav ima svoju informacijsku tehnologiju i svoj
informacijski sustav koji prikuplja, pohranjuje, čuva, obrađuje i isporučuje informacije.
Informacije se u informacijskom sustavu pohranjuju o obliku podataka. Ovisno o svrsi obrade
podataka razlikuju se njegovi slojevi:
Sloj obrade transakcija – obrađuje podatke pri obavljanju poslovnih procesa
Sloj potpore upravljanju – priprema informacije za odlučivanje i upravljanje
Sloj komunikacije i suradnje – obrađuje informacije potrebne u komunikaciji među
sudionicima poslovnog sustava
Proces razvoja informacijskog sustava je složeni postupak, a ta složenost proizlazi iz
složenosti poslovnog sustava koji podržava. Razvoj informacijskog sustava može se
usporediti s gradnjom kuće ili stroja, odnosno s disciplinama kao što su građevinarstvo,
strojarstvo i sl.
Znanja i iskustva prikupljena u tim starim inženjerskim disciplinama mogu se koristiti u
mlađoj disciplini informatici, kako bi razvoj informacijskih sustava završio uspješno. Tim
razvojem obuhvaćen je niz aktivnosti poput planiranja, analize, oblikovanja, izrade, uvođenja
u rad i održavanja informacijskog sustava. Navedene aktivnosti treba organizirati kao projekt
u kojemu sudjeluju korisnici informacijskog sustava i informatičari koji izgrađuju
informacijski sustav.
Informacijska tehnologija koristi se kao ključni resurs kojim organizacija može dugotrajno
osigurati rast, povećanje prihoda i konkurentnost na tržištu. Potencijal suvremenih
informacijskih tehnologija jest u tome da one mogu omogućiti stvari koje bez njih uopće ne
radimo i posredno stvoriti tržište koje prije toga nije niti postojalo .
Osnovni načini na koji se ona može koristiti kao strategijski resurs su:
- poboljšanje procesa i promjena organizacijske strukture (pristup reinženjerstva poslovnih
procesa najčešće se kombinira s evolucijskim pristupom kontinuiranog poboljšanja
procesa te korištenje interneta kao infrastrukture koja omogućuje stvaranje virtualne
organizacije);
- uključivanje informacijske tehnologije u proizvode i usluge (robotizirane proizvodne linije
velikog kapaciteta i preciznosti, fleksibilni proizvodni sustavi koji omogućuju brzu
izmjenu proizvodnog programa, računalno oblikovanje proizvoda, novi načini pružanja
usluga koji povećavaju njihovu kvalitetu, raznovrsnost i brzinu);
- povezivanje s drugim organizacijama.
S obzirom na brzinu razvoja i promjena u informacijskim tehnologijama svako poduzeće koje
nastoji biti konkurentno i koje posluje po suvremenim standardima mora imati osposobljene
IT djelatnike koji su u stanju pratiti taj razvoj te ga implementirati u postojeći sustav.
Stalna komunikacija na razini top menadžment - menadžment informacijskih sustava,
potrebna je kako bi se u tvrtci upravljalo informacijskom tehnologijom na zadovoljavajući
način. Isto tako i sami korisnici moraju biti uključeni u cjelokupan proces kroz komunikaciju
svojih potreba i mogućnosti unapređenja poslovnih procesa korištenjem IT mogućnosti.
Funkciju upravljanja informacijskim sustavima i s IT veoma je teško izdvojiti
u posebnu jedinicu pri evaluaciji njezinih učinaka i utjecaja na cjelokupno poslovanje.
Ona zapravo predstavlja potpornu djelatnost svim poslovnim funkcijama i
poslovnim procesima i predstavlja mogućnost unapređenja njihova funkcioniranja. |