Abstract | Virtualna i proširena stvarnost su tehnologije koje generiraju virtualne elemente i omogućuju
korisnikovu interakciju s njima. Virtualna stvarnost stvara kombinaciju virtualnih elemenata
kako bi stvorila posve umjetno iskustvo, odnosno virtualno okruženje u kojem je korisnik
percipira da je prisutan i ima utjecaja. Proširena stvarnost u drugu ruku nastoji virtualne
elemente što stvarnije implementirati u fizičku stvarnost korisnika kojom je on trenutno okružen
i slično kao virtualna omogućuje korisnikovu interakciju s njezinim elementima.
Virtualna, a kasnije i proširena stvarnost, je koncept koji se stvarao od objave matematičke
formule linearne perspektive dok svoje prve inačice uređaja kakvih danas nalazimo, pojavljuju
tek u 20. stoljeću. Kroz 80-ih i 90-ih su dobili i svoju komercijalnu upotrebu koja je nažalost
propala zbog svoje cijene i kvalitete sadržaja. Tada se upotrebljava dalje samo u profesionalne
svrhe sve do idućeg vala komercijalizacije koji se dogodio od 2014. do 2016. kada izlazi više
sustava virtualne i proširene stvarnosti za komercijalnu upotrebu i postiže uspjeh.
Njegova primjena se može pronaći u obliku video igara, aplikacija, filmova sa pogledom od 360
stupnjeva, aplikacija za virtualno isprobavanje odjevnih komada, simulatora u vojne i civilne
svrhe, u medicini za obuku i uvježbavanje operacija i u inženjerstvu i modeliranju za jeftinije i
učinkovitije dizajniranje.
Također niče pojam udaljena stvarnost koji obilježava prijenos slike s udaljenog uređaja na
korisnika koji podsjeća na virtualnu stvarnost ali se radi o drugačijoj vrsti tehnologije. Dok je
udaljena stvarnost još nedovoljno razvijena tehnologija da bi se o njoj mogao dati kvalitetan
sud, virtualna i proširena stvarnost su kroz godine razvoja postigle nužnu razinu razvijenosti za
širenje na ljuske djelatnosti gdje pokazuje potencijal upotrebe i njihova primjena će opstati. |
Abstract (english) | Virtual and augmented reality are technologies that generate virtual elements and allows the
user to interact with them. Virtual reality creates a combination of virtual elements to create a
completely artificial experience, or a virtual environment in which a user perceives that he is
present and has an influence. Augmented reality on the other hand seeks virtual elements to be
more effectively implemented in the physical reality of the user he is currently surrounded and
similar to the virtual, allows the user to interact with its elements.
Virtual, and later, augmented reality is a concept that has emerged from the publication of the
mathematical formula of a linear perspective, while its first versions of the devices we can find
today, emerge in the 20th century. Through the 80's and 90's they also got their commercial use
that unfortunately fell due to their price and quality of content. lt is then used only for
professional purposes until the next wave of commercialization that has taken place between
2014 and 2016 when multiple systems of virtual and expanded reality emerge for commercial
use and achieve success.
Its application can be found in the form of video games, applications, movies with 360-degree
view, virtual tryout of clothing and accessories, simulator for military and civilian purposes,
training of operations in medicine, and engineering and modeling for cheaper and more efficient
design.
AIso, the term remote reality emerges, which characterizes the transfer of images from a remote
device to a user who resembles virtual reality, but it is a different kind of technology. While
remote reality is still insufficiently developed to provide it with a quality court, virtual and
augmented reality has, through the years of evolution, achieved the necessary Jevel of
development to expand to activities where they show potential for use and their application will
remain. |