Abstract | Potražnju možemo definirati kao sposobnost potrošača da na određenom mjestu, u određeno
vrijeme kupi dobra ili usluge po različitim cijenama. Potrošači moraju imati ne samo volju,
već moraju biti i novčano sposobni kako bi kupili željene proizvode. Općenito, potražnja se
prikazuje putem grafikona na kojem je izvedena njezina krivulja, a ona se dobije zbrajanjem
pojedinačnih potražnji za dobrima i uslugama na nekom tržištu. Mnogo je čimbenika koji
utječu na potražnju, a neki od njih su ukusi potrošača, njihov dohodak, očekivanja, cijene
ovisnih dobara itd. Svaki od čimbenika na svojstven način mijenja potražnju za nekim
određenim dobrom ili uslugom na tržištu na kojem se nudi. Potrošači moraju prema svojim
ukusima i potrebama, a ponajprije prema svom raspoloživom dohotku, odabrati koju će
količinu dobara i usluga kupiti i po kojoj cijeni. Kod donošenja ekonomskih odluka bitna
stavka po pitanju potražnje je njezina elastičnost. Potražnja može biti elastična ili neelastična,
a ona nam pokazuje kako kupci odgovaraju na promjene cijena te također određuje što će se
dogoditi s prihodima poduzeća uslijed promjene cijene. Kada govorimo o potrošačkom
izboru jedan od načina kako prikazati na koji način kupci odlučuju o kupnji je karta
ravnodušnosti. Ona se sastoji od beskonačno mnogo krivulja indiferencije, a na svakoj od
njih nalaze se kombinacije dobara prema kojima je potrošač ravnodušan i za njega imaju
jednaku razinu korisnosti. Naravno, kupovina ne ovisi samo o izboru dobara, već i o
raspoloživom dohotku, a kako bi uz kartu ravnodušnosti odlučili koja kombinacija dobara
potrošaču pruža maksimalno zadovoljstvo, potrebno je izraditi pravac proračuna koji
ograničuje te kombinacije na one koje su u okviru raspoloživog dohotka. |
Abstract (english) | Demand can be defined as the consumers ability to buy goods and services at different prices
at a certain place, at a certain time. Consumers must have, not only will for buying products,
but they must be financially capable to buy it. In general, demand is represented by a graph
on which is derived its curve, and it is obtained by summing the individual demands for
goods and services in a market. There are many factors that affect demand, and some them are
consumers tastes, their income, expectations, prices of goods, etc. Each of the factors changes
the demand for a particular good or service, in its own way, in the market where it is offered.
Consumers must choose according to their tastes and needs, and above all, according to their
disposable income, how much of a goods and services they will buy at what price. When
making economics decisions, an important item in terms of demand is its elasticity. Demand
can be elastic or inelastic, and it shows how customers respond to price changes and also
determines what will happen to a company's revenue due to a price change. When it comes to
customers choice, one way to show how customers decide about the purchase is a map of
indifference. It is consisted of an infinite number of indifference curves, and on each of them
there are combinations of goods which the consumer is indifferent to, and has the same level
od utility to him. Of course, purchase depends not only on the choice of goods, but also on
disposable income, and in order to decide with a map of indifference which combination of
goods give maximum satisfaction to the consumer, it is necessary to create a budget contraint
that limits these combinations to those within disposable income. |