Abstract | U suvremenom poslovnom svijetu znanje je postalo osnovni strateški resurs organizacija koji,
između ostalog, omogućava ostvarenje konkurentske prednosti. Zbog toga je modernim
poduzećima koja uviđaju važnost znanja, upravljanje znanjem postalo jednim od osnovnih načina
adekvatnog korištenja tog resursa. Kako bi se shvatio koncept upravljanja znanjem, u ovom radu
prvo su razgraničeni osnovni pojmovi, a to su podatak, informacija i znanje. Svaka organizacija
raspolaže određenim znanjem koje se na tržištu može pretvoriti u vrijednost. Sustav upravljanja
znanjem sastoji se od nekoliko faza, a one uključuju identificiranje znanja, stvaranje znanja,
pohranjivanje znanja, njegovo dijeljenje i u konačnici primjenu, odnosno korištenje znanja.
Upravljanje znanjem pridonosi opstanku i konkuriranju na tržištu, većoj produktivnosti,
profitabilnosti i vrijednosti poduzeća, stoga se može zaključiti da upravljanje znanjem više ne
predstavlja izbor nego potrebu. Dakle, nije upitno trebaju li organizacije upravljati znanjem, nego
na koji način. U ovom radu je pobliže objašnjen cjelokupan proces upravljanja znanjem, navedeni
su alati koji se mogu koristiti te strategije i procesi u njihovoj implementaciji. |
Abstract (english) | In the modern business world, knowledge has become the basic strategic resource of
organizations which, among other things, enables the realization of competitive advantage.
Therefore, for modern companies that recognizes the importance of knowledge, knowledge
management has become one of the basic ways to adequately use this resource. In order to
understand the concept of knowledge management, in this paper, the basic concepts are firstly
delineated and those are data, information and knowledge. Every organization has some
knowledge that can be turned into value in the market. The knowledge management system
consists of several phases, and they include the identification of knowledge, the creation of
knowledge, the storage of knowledge, its sharing and ultimately the application or use of
knowledge. Knowledge management contributes to the survival and competition in the
marketplace, higher productivity, profitability and value of the company, so it can be concluded
that knowledge management is no longer a choice but a need. Thus, it is not questionable whether
organizations should manage knowledge, but in what way. This paper explains in more detail the
entire knowledge management process, lists the tools that can be used and the strategies and
processes in their implementation. |