Abstract | Ovim se radom istraživala digitalna transformacija organizacije bankarskog poslovanja u
Hrvatskoj. Iako banke sve više uvode promjene u svoje poslovanje, željelo se dublje ispitati što
utječe na te promjene i kako one utječu na unutarnji rad banaka. Banke, kako bi zadržale svoje
klijente i još važnije kontinuirano privlačile nove klijente, moraju uvoditi inovacije u svoje
poslovanje, od novih proizvoda pa tako i nove usluge koje klijentima olakšavaju poslovanje.
Uvođenje novih proizvoda i usluga sve više ovisi o novim tehnologijama, tehnologijama koje
podržavaju brže i jednostavnije poslovanje. Banke imaju kontinuiran fokus na razvoju kanala
komunikacije i prodaje, iako se čini da je sve već napravljeno, hrvatske banke rade i na
povezivanju tih kanala kako bi uskladile rad svih postojećih kanala na način da na svim kanalima
postoje ujednačene informacije o klijentu, što zapravo znači da bez obzira koji kanal je klijent
odabrao za bilo koju potrebu, banka istovremeno ima tu istu informaciju zabilježenu na svim
kanalima te ne postoji mogućnost da klijent mora ponavljati što je prvobitno tražio. Osim
povezivanja kanala radi se na kontinuiranom razvoju postojećih kanala na način da se sve više
usluga uključuje na njih kako bi se smanjila potreba klijenata za dolaskom u poslovnice.
Nadogradnja postojećih kanala omogućuju nove tehnologije poput umjetne inteligencije
blockchain tehnologije, mobilne tehnologije i provjera digitalnog identiteta. Sve to dovodi do
smanjenja broja poslovnica koje rade na našem tržištu. Analizom dostupnih podataka koje javno
objavljuje HNB prikazano je kontinuirano smanjenje broja poslovnica, unazad deset godina.
Razlog smanjenja je što dio klijenata želi svoje poslovanje s bankama raditi isključivo ili
djelomično online, stoga se smanjuje potreba za postojećim brojem fizičkih poslovnica, a
posljedično se smanjuje i broj radnih mjesta u poslovnicama.
Utjecaj digitalne transformacije banaka istražio se putem već postojećih rezultata istraživanja
velikih savjetničkih kuća. Zasebnim istraživanjem putem anonimnog anketnog upitnika u jednoj
od banaka koja posluje u Hrvatskoj istražilo se mišljenje zaposlenika koji rade na pozadinskim
radnim mjestima. Rezultati ankete su pokazali da zaposlenici primjećuju utjecaj digitalizacije u
banci, no smatraju da je banka nešto više fokusirana na digitalizaciju poslova povezanih u
direktnom radu s klijentima iako gotovo ujednačeno ispitanici smatraju da je jednako važno raditi
i na digitalizaciji pozadinskih poslova. Anketa je pokazala da banka ima prostor za razvoj u
digitalizaciji u odnosu na konkurente te da ima prostora za automatizacijom ručnih poslova što bi
moglo ubrzati poslovanje, ali prije svega umanjiti mogućnost pogrešaka. Dio ispitanika
prepoznaje mogućnost nestanka posla koji trenutno radi. Također anketa je potvrdila da postoji
potreba za dodatnom edukacijom kako bi se moglo nastaviti raditi na istom mjestu što potvrđuje
potrebu za cjeloživotnim učenjem. Posebno se tražio osvrt na zadnje dvije godine od kada su se
uvele mogućnosti rada od doma te kako je ta nova mogućnost utjecala na same zaposlenike i
njihovu produktivnost rada. Anketno istraživanje je doprinijelo da većina predviđenih promjena i
utjecaja digitalizacije banaka budu potvrđeni što ukazuje da banke očekuje još promjena u dijelu
organizacije poslovanja, posebno na njihove zaposlenike, na radna mjesta, potrebnu razinu znanja
i kompetencija kako bi i dalje uspješno poslovali. |
Study programme | Title: Business economics; specializations in: Finance and Accounting, Entrepreneurship, Management, Finance and Banking, Marketing, International Business, IT Business, Finance Course: Entrepreneurship Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije) |