Abstract | Problem poduzetništva suvremenog doba su nedostatak radne snage, poremećen sustav vrijednosti te operativna podrška prema tržištu proizvoda i rada. Zadruge u Hrvatskoj su slabo razvijene ili pasivne zbog nedorečenosti Zakona i negativne konotacije iz socijalizma. Gospodarstvo ne prepoznaje zadrugu kao pokretača razvoja, ali su škole napravile veliki iskorak. Postoji namjera srednjoškolaca da postanu poduzetnici, ali i nizak postotak osjećaja spremnosti za takve aktivnosti. Učeničke zadruge su uzori modela edukacije, prakse i savladavanja vještina kroz stvarno poduzetničko okruženje te ih je nekoliko predstavljeno u primjerima dobre prakse. Formalno obrazovanje ne prati zahtjeve tržišta u kojem je modalitet učeće organizacije formula za rast i razvoj 21. stoljeća. Povijesno gledano, zadruga postoji od neolita gdje su se ljudi udruživali u porodične zadruge. Zadružni model pozitivno odgovara na izazove današnjice: nedostatak kvalificirane radne snage, sustav vrijednosti i mentorsku ili operativnu podršku. Cilj rada je istražiti učeničku zadrugu, bazu izgradnje spremnosti učenika za poduzetništvo i tržište rada kroz model učeće organizacije kao prihvatljivog modela učenja generacije Z koja je trenutni pokretač gospodarstva. Opisan je pojam, povijest, značajke te institucionalni okvir, povučena paralela s učećom organizacijom i dan presjek tri istraživanja o spremnosti učenika za poduzetništvo. Prikazan je rad u 5 učeničkih zadruga. Objašnjen je značaj zadrugarstva u suvremenom dobu za razvoj i rješavanje problema poduzetništva. U radu je pokazana spremnost učenika na sudjelovanje u aktivnostima razvoja samoefikasnosti, poduzetničkih vještina te vještina za tržište rada. Žele učiti uz mentora, kroz rad, u interakciji, što je temelj učeće organizacije. Učenici imaju kreativne ideje, konkurentne na tržištu. U praktičnim primjerima zadruga je odličan organizacijski oblik za poticanje razvitka vještina i znanja o poduzetništvu i tržištu rada učenika po modelu učenja generacije Z. Mladima je potreban poticaj, izazov, kreativnost, usmjerenje i vodstvo. |
Study programme | Title: Business economics; specializations in: Finance, Entrepreneurship, Management, Finance and Banking, Marketing, International Business, IT Business Course: Entrepreneurship Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije) |