Abstract | Uslugu definira postojanje bilo koje aktivnosti ili koristi koju jedna stranka nudi drugoj, a koja je u osnovi neopipljiva i ne rezultira vlasništvom nad nečime. Strateško menadžersko računovodstvo, prema jednoj od definicija, odnosi se na praćenje i analizarnje informacija upravljačkog računovodstva o poduzeću (poslovanju) i njegovim konkurentima u svrhu razvoja i nadzora poslovne strategije. Metode strateškog menadžerskog računovodstva mogu se podjeliti na: troškovne; metode za planiranje, usporedbu i kontrolu rezultata; metode za donošenje strateški orijentiranih poslovnih odluka i metode za praćenje i planiranje glede kupaca i konkurenata. Primjena strateškog menadžerskog računovodstva u uslužnim djelatnostima prikazana je na primjeru odlučivanja o cijenama usluga koja je jedna od metoda za donošenje strateški orijentiranih poslovnih odluka, a usko je povezana i s troškovnim metodama strateškog menadžerskog računovodstva. Cijene se određuju u slijedećim koracima: izbor cjenovnih ciljeva, određivanje potražnje, procjena troškova, analiza troškova, cijena i ponuda konkurenata, izbor metode određivanja cijene, izbor konačne cijene.
U praktičnom dijelu, strateško odlučivanje o cjenama prikazano je na primjeru knjigodstvenog poduzeća X koji trenutno nema cjenik koja uzima u obzir troškove poduzeća i ciljeve u vidu dobiti poslije oporezivanja. Kada bi obujam posla bio 39 klijenata, 134.930 proknjiženih stavaka, 1.715 obračuna dohodaka i 156 sati konzultacija, uz proizvoljnu cijenu (s PDV-om) od 100,00 kn po obračunu dohotka, 200,00 kn po satu konzultacija i 1.000,00 kn po izradi financijskih izvještaja, cijena jedne stavke (s PDV-om i u točki pokrića) bila bi 2,88 kn za model naplaćivanja “stavke, obračuni, konzultacije, financijski izvještaji”; 3,11 kn za model “stavke, obračuni, financijski izvještaji” i 3,40 kn za model “stavke, obračuni”. Da bi se ostvario cilj dobiti poslije oporezivanja u iznosu od 305.000,00 kn, sve gore navedene cijene, kod sva tri modela naplaćivanja, trebalo bi povećati za 53%. Pri smanjenju/povećanju obujma posla, primjena prvog modela ima najznačajniji učinak na visinu dobit poslije oporezivanja, primjena drugog modela srednji učinak, a primjena trećeg modela najmanji učinak na visinu dobiti poslije oporezivanja. |
Abstract (english) | A service is defined as the existance of any activity or benefit that one party offers to another and which is, in its essence, intanglible and does not result in the ownership of anything. Strategic managerial accounting is, by one definition, tracking and analyzing of managerial accounting information about a company (performances) and its competition with a purpose of development and supervision of business strategy. Strategic managerial accounting methods are: costing methods; planning, comparing and controlling methods; methods for making strategically oriented business decisions and methods for tracking and planning of customers and competition. The application of strategic managerial accounting in services is presented on an example of strategic pricing which is one of the methods for making strategically oriented business decisions and is closely related to the costing methods of strategic managerial accounting. Prices are determined by the following steps: deciding on the pricing aims, determination of demand, evaluation of costs, analysis of costs and prices and offers of the competition, deciding on the final price.
In the case study part, strategic pricing is shown on the example of an accounting company X, which at the moment does not have pricing that reflecta company's expenses and profit after taxation aims. If the demand for its services would be 39 clients, 134.930 recorded accounting items, 1.715 income calculations and 156 hours of consulting, with the arbitrary prices (with VAT) of 100,00 kn per income calculation, 200,00 kn per hour of consultation and 1000,00 kn per making of financial reports, the price of one accounting item would be (with VAT and at break-even point) 2,88 kn for the “accounting item, income calculation, consultations, financial reports“ model of pricing; 3,11 kn for the “accounting item, income calculation, financial reports“ model and 3,40 kn for the for the “accounting item, income calculation“ model. In order to reach the aim of 305.000,00 kn of profit after taxation, all of the above prices in all three of the models should be increaed by 53%. In case of decrease/increase of demand, the application of the first model has the most significant effect on the profit after taxation, the application of the second model has a medium effect, and the application of the third model has the least effect on profit after taxation. |