Title Makroekonomske determinante emitivnog turizma i njihov utjecaj na gospodarstva receptivnih zemalja
Author Blanka Šimundić
Mentor Željko Mrnjavac (mentor) MBZ: 198715
Committee member Željko Mrnjavac (član povjerenstva) MBZ: 198715
Granter University of Split Faculty of economics Split Split
Defense date and country 2015, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Trade and Tourism
Universal decimal classification (UDC ) 338.48 - Tourism
Abstract Glavni cilj ove doktorske disertacije je utvrđivanje društveno-ekonomskih determinanti emitivne turističke potražnje i analiza njihovog utjecaja na gospodarstva receptivnih zemalja.
Teorijski dio rada istražuje i kritički analizira teorijsku osnovu i empirijska istraživanja determinanti emitivne turističke potražnje, s jedne strane, te teorijski i empirijski pristup istraživanju ekonomskog utjecaja koji turistička potrošnja ima na gospodarstva receptivnih zemalja, s druge strane. Metodološki aspekti određivanja determinanti emitivne turističke potražnje se analiziraju uz posebni naglasak na dinamiku kretanja međunarodne turističke potražnje i panel podatke za modeliranje njenih determinanti. Ekonomski utjecaj koji turistička potrošnja ima u gospodarstvu receptivne zemlje analizira se s različitih aspekata, od utjecaja koji turistička potrošnja ima na bilancu plaćanja u receptivnoj zemlji, preko direktnih efekata turističke potrošnje definiranih kroz turističku satelitsku bilancu do sekundarnih efekata turističke potrošnje koji su obuhvaćeni u različitim analiziranim makroekonomskim modelima. U konačnici se definira makroekonomski model za procjenu multiplikativnih efekata koju turistička potrošnja ima na gospodarstva receptivnih zemalja.
Zaključci proizašlih iz analize relevantne literature doveli su do definiranja makroekonomskih determinanti emitivne turističke potražnje. Determinante su grupirane na tri područja koja predstavljaju društveno-ekonomsku dimenziju i to: ekonomski razvoj, stanje (jakost) u gospodarstvu i društvene preference gospodarstva emitivnog tržišta. Na temelju navedenog definirane su istraživačke hipoteze te je određen dinamički panel model kojim će se one empirijski testirati. Uzorak zemalja koji je odabran za empirijsko testiranje hipoteza uključuje zemlje Europske turstičke regije. Za analizu multiplikativnih utjecaja promjene determinanti emitivne turističke potražnje na gospodarstva receptivnih zemalja i testiranje postavljene hipoteze definirana je metodologija multiplikativnih modela. Na bazi input-output modeliranja provedeno je empirijsko testiranje hipoteza. Na temelju podataka dostupnih iz turističkih satelitskih bilanca dobiveni su multiplikatori turističke proizvodnje i turističke zaposlenosti podskupine zemalja Europske turističke regije, odnosno zemalja Mediteranske ekonomske i geografske grupe META.
Rezultati istraživanja potvrđuju da je emitivna turistička potražnja određena društveno-ekonomskim varijablama na emitivnom tržištu. Pozitivni utjecaj na promjenu emitivne turističke potražnje ima porast neto nacionalnog dohotka, pozitivna očekivanja o budućim kretanjima u gospodarstvu, udio visokoobrazovanih stanovnika u ukupnom stanovništvu te otvorenost emitivnog tržišta. Negativni utjecaj na kretanje emitivne turističke potražnje imaju negativna očekivanja o kretanjima u gospodarstvu, pad konkurentnosti gospodarstva i pozitivna promjena produktivnosti. Na razinu emitivne turističke potražnje značajan utjecaj ima i prethodna turistička aktivnost stanovništva promatrane emitivne zemlje, dok razina ulaganja u istraživanje i razvoj ne određuje emitivnu turističku potražnju. Ukupni ekonomski utjecaj promjene turističke potrošnje u receptivnim zemljama na promjenu bruto domaćeg proizvoda i nova radna mjesta je evidentan iz testiranja postavljene hipoteze. Prezentirani se rezultati ipak razlikuju između receptivnih zemalja. Uzroci navedenih razlika proizlaze iz specifičnosti receptivnog tržišta, odnosno razvijenosti gospodarskih djelatnosti u funkciji turizma, međusektorskim tokovima i povezanosti sektora te uvoznoj ovisnosti receptivnog gospodarstva koje su se odrazile na izračunate multiplikatore i konačne rezultate.
Abstract (english) The main objective of this doctoral thesis is to indicate the socio-economic determinants of international outbound tourism demand and to analyse the impact of these determinants on economic performances in different destinations.
The theoretical part of the paper explores and analyses two sides. First, the theoretical basis and empirical research in determing leading economic indicators of international tourism demand. Second, the theoretical and empirical approach to the study of the scope of economic impacts that tourism consumption has on the destinations' economies. The intention of the first part is to examine whether other socio-economic variables apart from income and tourism price variables determine the outbound tourism. In the second part the effects of changes in tourism consumption (due to the changes of the determinants) on the destinations' economies are analysed. The main empirical approaches used in the literature nowadays are analysed and the adopted approaches in this doctoral thesis are elaborated.
After the analysis of the relevant literature the socio-economic determinants of outbound tourism demand are defined and the model for their examination is specified. The determinants are grouped into three specific areas that represent economic development, strength and social preferences of origins' economies and the three hypothesis of this part of research are elaborated. The modeling is done using dynamic panel model. The model was tested within countries belonging to the tourist region of Europe. Analysis of economic impact of tourists' consumption in the destination is performed using multiplier analysis. The data from tourism satellite accounts are employed in calculation of output and employment multipliers of the destinations in the Mediterranean tourist region. Then the empirical verification of the last specified hypothesis is elaborated.
The empirical results reveal that international (outbound) tourism is mainly influenced by socio-economic determinants. The results showed that the positive impact on outbound tourism demand can be expected from the positive change in net national income, positive consumers' perception of the future course of the economy, the rise of the share of highly educated population in the total population and the rise in the trade openess of the regions' of origin. The negative influence on the outbound tourism demand have negative consumers' perception of the future course of the economy, the decline in competitiveness of the economy and a positive change in productivity. Furthermore, the past tourist activities have positive impact on the present emitive tourism demand meaning that the outbound tourism demand has dynamic nature. Finally, it is visible that the total economic impact of tourists' consumption varies among the destinations under study. The main reason for such differences is in the economic structures such as specific development of tourism economic activities, intersectoral flows and import dependence of the analysed economies.
Keywords
društveno-ekonomsko okruženje
determinante turističke potražnje
međunarodni turizam
emitivna turistička potražnja
receptivne zemlje
dinamički panel modeli
ekonomski utjecaj i doprinos turizma
Keywords (english)
socio-economic environment
the determinants of tourist demand
international tourism
outbound tourism demand
destination
dynamic panel models
economic impact of tourism
total economic contribution of tourism
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:124:881569
Study programme Title: Postgraduate doctoral study programme in Economics and Business Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-03-22 12:22:08