Abstract | Turizam je jedna od najznačajnijih industrija u mnogim zemljama diljem svijeta, pa tako i u Hrvatskoj. Važnost njegovog razvoja se očituje kroz pokazatelje koji se odnose na povećanje BDP-a, smanjenje nezaposlenosti i stabiliziranje platne bilance. Hrvatska uvelike ovisi o turizmu te njegovim razvojem utječe na razvoj ostalih djelatnosti ali i cjelokupnog gospodarstva. Trendovi u turizmu se jako često i brzo mijenjaju. U današnje vrijeme, pojavljuje se pametni razvoj turizma koji teži ulaganju u infrastrukturu i tehnologiju. Taj koncept za cilj ima dostizanje održive, pametne destinacije kroz usvajanje najnovijih tehnologija, uključivanje ljudi, obrazovanje mladih i povećanje zaposlenosti, očuvanje okoliša, obnavljanje infrastrukture i prilagođavanje prostora te unaprjeđivanje turističke ponude sukladno potrebama posjetitelja. Turistička destinacija upotrebom raznih inovacija i tehnika poboljšava iskustva posjetitelja i omogućava im interakciju s destinacijom. Takva pametna destinacija polazi od pojma pametnog grada koji koristi pametna inovativna rješenja da bi zadovoljio lokalno stanovništvo. Pametni turizam je ovisan o rješenjima koje pametan grad uvodi. S druge strane, pametan turizam je temeljni dio pametnog grada koji doprinosi njegovom razvoju i profitabilnosti. Spajanjem tih koncepata dolazi do razvoja novog koncepta, pametnog turističkog grada. On teži ulaganju u tehnološku i turističku infrastrukturu te potiče održivi razvoj i suradnju između različitih dionika kako bi se postigla kvalitetna iskustva posjetitelja ali i zadovoljstvo lokalnog stanovništva.
Na temelju primjera iz ostalih zemalja primjećuje se dobar trend razvijanja pametnog turizma i njegovih koristi. Ulaganjem u inovativna rješenja, destinacije mogu biti nagrađene od strane Europske komisije putem raznih programa. Unatoč prepoznatljivosti Hrvatske, nužno je da zadužena tijela za turizam zajedno s lokalnim stanovništvom rade na boljitku turističkih destinacija kroz razvoj pametnog turizma. Za Hrvatsku je najvažniji projekt SMARTMED pomoću kojeg su kreirani poslovni modeli za razvoj pametnog turizma na Mediteranu. Osim ovog projekta, Hrvatska kroz Strategiju održivog turizma i Nacionalnu razvojnu strategiju potiče na uvođenje pametnih rješenja, kako bi se ostvarila konkurentnost i održivost. Postoje mnogi europski fondovi, programi i financijske institucije koje se mogu koristiti za financiranje projekata koji potiču pametni turizam. Hrvatska kako bi razvijala pametni turizam se koristi lokalnim, regionalnim i državnim proračunom. Pored tih proračuna koristi se ulaganjima Nacionalnog plana oporavka i otpornosti te raznim europskim fondovima, programima i financijskim institucijama. |
Abstract (english) | Tourism is one of the most important industries in many countries of the world, including in Croatia. The importance of its development is manifested through indicators related to the increase in GDP, the reduction of unemployment and the stabilization of the balance of payments. Croatia is largely dependent on tourism, and its development affects the development of other activities as well as the entire economy. Trends in tourism change very often and quickly. Nowadays, a smart development of tourism is emerging, which tends to invest in infrastructure and technology. This concept aims to achieve a sustainable, smart destination through the adoption of the latest technologies, involving people, educating young people and increasing employment, preserving the environment, restoring infrastructure and adjusting the space, and improving the tourist offer according to the needs of visitors. By using various innovations and techniques, the tourist destination improves the visitor's experience and enables them to interact with the destination. Such a smart destination starts from the concept of a smart city that uses smart innovative solutions to satisfy the local population. Smart tourism depends on the solutions introduced by the smart city. On the other hand, smart tourism is a fundamental part of a smart city that contributes to its development and profitability. Combining these concepts leads to the development of a new concept, a smart tourist city. It strives to invest in technological and tourist infrastructure and encourages sustainable development and cooperation between different stakeholders in order to achieve high-quality visitor experiences as well as the satisfaction of the local population.
Based on examples from other countries, a good trend in the development of smart tourism and its benefits can be observed. By investing in innovative solutions, destinations can be rewarded by the European Commission through various programs. Despite the recognition of Croatia, it is necessary that the authorities in charge of tourism together with the local population work on a better tourist destination through the development of smart tourism. The most important project for Croatia is the SMARTMED project, which created business models for the development of smart tourism in the Mediterranean. In addition to this project, Croatia, through the Sustainable Tourism Strategy and the National Development Strategy, encourages the introduction of smart solutions in order to achieve competitiveness and sustainability. There are many European funds, programs and financial institutions that can be used to finance projects that promote smart tourism. In order to develop smart tourism, Croatia uses local, regional and national budgets. In addition to these budgets, the investments of the National Recovery and Resilience Plan are used by various European funds, programs and financial institutions. |