Abstract | Kako bi se pobliže opisao pojam DOP-a, predstavljena su dva modela - model trostruke bilance i Carrollova piramida. Model trostruke bilance procjenjuje društveno odgovorno poslovanje poduzeća kroz tri stavke - ekonomiju, okoliš i društvo. Carrollova piramida sastoji se od četiri razine odgovornosti pri čemu se sljedeća dostiže tek nakon ostvarivanja prve. Redom su to: ekonomska odgovornost, zakonska, etička i naposljetku filantropska odgovornost. Ovaj rad baziran je na društveno odgovornim aktivnostima izvan institucije, kako su to kategorizirali Lentner i sur. (2015). Te aktivnosti ne odnose se samo na poslovanje banke, već i na društvo u cjelini (humanitarni rad, potpora sportu, jednakost, ravnopravnost i dr.).
U poglavlju motivacije opisano je nekoliko teorija, od kojih se dvije mogu primijeniti na rezultate istraživanja ovog rada, a to su Maslowljeva teorija hijerarhije potreba i Herzbergova dvofaktorska teorija. Glavno istraživačko pitanje je utjecaj društveno odgovornog poslovanja na motivaciju zaposlenika, što ove teorije i objašnjavaju. Naglasak je na društvenim potrebama koje Maslow dijeli na potrebe za ljubavlju, odnosno za pripadanjem u poduzeću i stvaranjem dobrih odnosa sa suradnicima. Nakon toga slijedi potrebe za štovanjem, odnosno za nagrađivanjem. Kada postoji mogućnost nagrade, pojedinac je motiviran za rad i time ispunjava potrebe za samoaktualizacijom. To znači da bi zaposlenici bili više motivirani kada bi bili nagrađeni jer bi se osjećali više zadovoljnima. Nagrade se spominju i u Herzbergovoj dvofaktorskoj teoriji motivacije gdje imaju ulogu motivatora čija prisutnost izaziva zadovoljstvo.
U svrhu istraživanja utjecaja društveno odgovornog poslovanja na motivaciju zaposlenika, postavljene su tri hipoteze. Prva se odnosi na pozitivnu reakciju zaposlenika na aktivnosti DOP-a, drugom se ispituje utjecaj sudjelovanja u društveno odgovornim aktivnostima na radnu motivaciju, a trećom se ispituje utjecaj sudjelovanja na percepciju radnog mjesta. Najvažnija spoznaja do koje se došlo analizom ankete i testiranjem hipoteza je ta da su zadovoljstvo i motivacija usko povezani, što znači da banka treba voditi brigu o zadovoljstvu svojih zaposlenika kako bi se osjećali motiviranima za rad. Prema izvještaju o održivosti iz 2022. godine, OTP banka je poprilično uspješna u području društveno odgovornog poslovanja, ali njeni zaposlenici nisu pretjerano motivirani društveno odgovornim aktivnostima. Prema tome, važno je konstantno ulagati u ljudske resurse uvažavanjem mišljenja zaposlenika, pravilnim nagrađivanjem i poticanjem na društvene aktivnosti kako bi se povećala i njihova radna motivacija te stvorilo motivirajuće radno okruženje. |
Abstract (english) | To provide a closer understanding of Corporate Social Responsibility (CSR), two models are introduced: the triple bottom line model and Carroll's pyramid. The triple bottom line model assesses CSR through three dimensions: economic factors, environmental considerations, and social impacts. Carroll's pyramid is structured around four tiers of responsibility, with each level becoming attainable only after the prior one is successfully addressed. These tiers include economic responsibility, legal responsibility, ethical responsibility, and, at the top, philanthropic responsibility. This analysis focuses on socially responsible endeavors that extend beyond the organization itself, as classified by Lentner et al. (2015). Such activities encompass not only the bank’s functions but also broader societal contributions, such as humanitarian aid, sports sponsorships, and initiatives promoting equality and equity.
The motivation chapter outlines several theories, two of which are relevant to the research findings of this study: Maslow's hierarchy of needs theory and Herzberg's two-factor theory. The principal research question focuses on how corporate social responsibility influences employee motivation, a concept that both theories help to elucidate. Particular attention is given to social needs, which Maslow categorizes as the need for love—reflecting the importance of belonging within the workplace and fostering positive relationships with colleagues. This is followed by the need for esteem, which relates to the desire for recognition and rewards. The availability of rewards motivates individuals to perform, thus fulfilling their need for self-actualization. Consequently, employees are likely to experience heightened motivation when rewarded, as it increases their sense of fulfillment. Additionally, rewards are highlighted in Herzberg's two-factor theory of motivation, where they serve as motivators that promote satisfaction.
To investigate the effects of corporate social responsibility (CSR) on employee motivation, three hypotheses were formulated. The first hypothesis focuses on the favorable reactions of employees to CSR initiatives, the second explores the influence of involvement in socially responsible projects on work motivation, and the third examines the effects on employee perceptions of their workplace. A key finding from the survey analysis and hypothesis testing is that employee satisfaction is closely intertwined with motivation; thus, the bank must prioritize employee satisfaction to enhance motivation levels. The 2022 sustainability report indicates that OTP Bank is performing fairly well in the realm of corporate social responsibility; however, its employees do not appear to be significantly motivated by CSR initiatives. Therefore, it is crucial to consistently invest in human resources and to value employee feedback. |