Abstract | Danas, u 21. stoljeću, tržište ponuđača je pretrpano brojnim proizvodima i uslugama te kupci plivaju u moru alternativa. Upravo zato, izrazito je bitno na koji način pristupiti kupcu i kako ga potaknuti na kupnju proizvoda te konačno kako tog istog kupca i zadržati. Ponašanje potrošača je prevrtljivo i sklono je čestom mijenjanju posebno kada se dovodi u pitanje kupovine nekih skupljih proizvoda poput automobila. Postoje tradicionalne verzije automobila s motorima na unutarnje izgaranje i moderni električni i hibridni motori. Proteklih desetak godina potrošači postaju više ekološki osviješteni pa se tako sve više rađa želja i interes za kupovinu takvih modernih tipova automobila čija emisija zagađivanja je puno manja nego kod tradicionalnih. Međutim, kako je ovo tržište relativno mlado ne postoji dovoljno istraživanje o čimbenicima koji djeluju na donošenje odluke o tome koju vrstu automobila odabrati.
Zato smo na temelju primjera električnih i hibridnih automobila utvrdili koji čimbenici najviše utječu na donošenje odluka pri njihovoj kupovini u svijetu, ali i u Hrvatskoj. Istražili smo povijest električnih i hibridnih automobila, objasnili njihovu značajnost na tržištu, a također se obradilo i domaće poduzeće Rimac Automobili kao lider u području proizvodnje električnih automobila i komponenti za električne automobile. Usporedili smo i stavove potrošača o kupnji električnih i hibridnih automobila u odnosu na stavove pri kupnji tradicionalnih automobila.
Za kraj diplomskog rada postavljeno je empirijsko istraživanje, odnosno anketa koja je ispitala sve čimbenike koji djeluju na donošenje odluka, koju vrstu automobila bi potrošači odabrali i zašto, što im se sviđa kod određenog odabira i zašto smatraju da je ta odluka bolja. |
Abstract (english) | Today, in the 21st century, the market of providers is crowded with numerous products and services, and customers are swimming in a sea of alternatives. Precisely for this reason, it is extremely important how to approach the customer and how to encourage him to buy the product and, at the very end, how to keep that same customer. Consumer behavior is fickle and prone to frequent changes, especially when it comes to purchasing some more expensive products such as cars. There are traditional versions of cars with internal combustion engines and modern electric and hybrid engines. In the past ten years, consumers have become more environmentally conscious, so there is an increasing desire and interest in buying such modern types of cars, which emit much less pollution than traditional ones. However, as this market is relatively young, there is not enough research on the factors that influence the decision on which type of car to choose.
That is why, based on the example of electric and hybrid cars, we determined which factors most influence decision-making when purchasing them in the world, but also in Croatia. We researched the history of electric and hybrid cars, explained their significance on the market, and also discussed the domestic company Rimac Automobili as a leader in the field of electric car production and components for electric cars. We also compared the attitudes of consumers about the purchase of electric and hybrid cars in relation to the attitudes when buying traditional cars.
At the end of the diploma thesis, an empirical research, i.e. a survey that examined all the factors influencing decision-making, which type of car consumers would choose and why, what they like about a certain choice and why they think that decision is better, was set. |