Abstract | Socijalno poduzetništvo izuzetno je kompleksan pojam koji na globalnoj razini ima višestruko značenje. Osnovna značajka za razumijevanje socijalnog poduzetništva jest cilj dobrobiti društva. Socijalno je poduzetništvo svoje temelje izgradilo na značaju i karakteristikama tradicionalnog poduzetništva. No, iako posjeduju gotovo iste karakteristike kao tradicionalni poduzetnici, socijalni poduzetnici su znatno više orijentirani na događanja u njihovoj okolini, u smislu da osluškuju i reagiraju etične signale i situacije nepravde, nejednakosti i sl.
Kao fenomen, socijalno se poduzetništvo na na društvenoj sceni afirmiralo relativno nedavno, unatrag nekoliko desetljeća, a bilježi posebno ubrzan razvoj u zemljama u razvoju budući da se upravo te zemlje najviše suočavaju s problemima kao što su siromaštvo, glad i klimatske promjene, uz nemogućnosti javnih institucija i vlada da riješe nagomilane socio-ekonomske probleme.
Socijalno poduzetništvo i socijalna ekonomija u protekla se tri desetljeća kontinuirano razvijaju na globalnoj razini, a javno blagostanje jedna je od najvažnijih europskih civilizacijskih stečevina te ima nepobitan i snažan utjecaj na suradnju i odnose između tržišta i države. Početkom ozbiljnijeg zastupanja i zagovaranja socijalne ekonomije u EU može se smatrati 2000. godina, kada je osnovana Stalna europska konferencija zadruga, društava uzajamne pomoći, udruga i zaklada, a trenutno važeća paneuropska strategija „Europa 2020“ nastala je temeljem spoznaje da se, s ciljem prevladavanja ekonomskih kriza, oporavak ne može temeljiti na tzv. business as usual pristupu i ustaljenim obrascima ponašanja i djelovanja. Pet glavnih ciljeva strategije uključuje zapošljavanje, istraživanje i razvoj, klimatske promjene / energiju, obrazovanje, socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva, kroz koje se, s posebnim naglaskom na zapošljavanje i socijalnu inkluziju, provlači koncept socijalnog poduzetništva. O ekspanziji socijalnog poduzetništva u Europskoj uniji svjedoči i brojka s više od 9 milijuna zaposlenih u djelanostima socijalnog poduzetništva. |