Title Percipirana inflacija u Hrvatskoj
Title (english) Perceived inflation in Croatia
Author Magdalena Žalac Dumančić
Mentor Martina Solenički (mentor)
Committee member Marijana Ivanov (predsjednik povjerenstva)
Committee member Gordana Kordić (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Economics and Business (Department of Finance) Zagreb
Defense date and country 2024-09-27, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Finance
Abstract Inflacija je oduvijek tema koja se nalazi u fokusu medija i šire javnosti. U ekonomiji slobodnog tržišta cijene proizvoda i usluga nisu konstantne, već se kontinuirano mijenjaju. Neki proizvodi postaju skuplji, dok drugi postaju jeftiniji. Stoga je predmet ovog diplomskog rada istražiti način na koji građani Hrvatske percipiraju inflaciju, odnosno kako doživljavaju rast cijena i kako to utječe na njihovo ponašanje. Ciljevi ovog diplomskog rada su analizirati uzroke inflacije u različitim razdobljima gospodarskog razvoja Hrvatske, identificirati čimbenike koji utječu na percipiranu inflaciju, analizirati učinke percipirane inflacije na ponašanje potrošača te temeljem provedenog istraživanja analizirati percepciju hrvatskih građana o inflaciji kako bi se utvrdile razlike između percipirane i stvarne inflacije. Za potrebe diplomskog rada provedeno je anketno istraživanje na namjernom prigodnom uzorku od 315 ispitanika, građana Hrvatske. Istraživanje je provedeno online putem anketnog upitnika koji je izrađen pomoću Google obrasca. Dobiveni rezultati pokazali su da unatoč dobroj informiranosti i educiranosti ispitanika o osnovnim ekonomskim pojmovima vezanim uz inflaciju, ispitanici percipiraju inflaciju većom nego što ona u stvarnosti je. Gotovo svi ispitanici smatraju da je uvođenje eura kao nove valute utjecalo na povećanje inflacije. Također, smatraju da velik utjecaj na inflaciju imaju globalni događaji, a ponajviše političke i ekonomske krize. Kao najbolje rješenje za smanjenje inflacije ističu privremenu kontrolu cijena te unaprjeđenje tržišne konkurencije. Niz je različitih razloga zbog kojih inflacija utječe na ponašanje potrošača i njihovu percepciju, što posljedično djeluje na njihovu subjektivnost pri donošenju stavova o inflaciji. Rezultati istraživanja mogu doprinijeti boljem razumijevanju percepcije inflacije i ponašanja potrošača, to jest otkrivanju razlika između potrošačkih predodžbi i stvarnosti.
Abstract (english) Inflation has always been a topic that is in the focus of the media and the wider public. In a free market economy, the prices of goods and services are not constant but continuously changing. Some products become more expensive, while others become cheaper. Therefore, the purpose of this thesis is to explore how Croatian citizens perceive inflation, how they experience price increases, and how it affects their behavior. The goals of this thesis are to analyze the causes of inflation during different periods of Croatia's economic development, identify the factors that influence perceived inflation, analyze the effects of perceived inflation on consumer behavior, and based on the research conducted, analyze Croatian citizens' perception of inflation to determine the differences between perceived and actual inflation. For the purposes of this thesis, a survey was conducted on a purposive sample of 315 Croatian citizens. The research was carried out online through a questionnaire created using Google Forms. The results showed that, despite respondents being well-informed and educated about basic economic concepts related to inflation, they perceive inflation to be higher than it actually is. Almost all respondents believe that the introduction of the euro as the new currency has contributed to the rise in inflation. They also feel that global events, especially political and economic crises, have a significant impact on inflation. As the best solution for reducing inflation, respondents highlight temporary price controls and improvements in market competition. There are various reasons why inflation influences consumer behavior and their perceptions, which in turn affects their subjectivity when forming opinions about inflation. The results of the research can contribute to a better understanding of inflation perception and consumer behavior, specifically uncovering the differences between consumer perceptions and reality.
Keywords
inflacija
percipirana inflacija
ponašanje potrošača
Hrvatska
Keywords (english)
inflation
perceived inflation
consumer behavior
Croatia
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:148:035175
Study programme Title: Business economics Study programme type: university Study level: integrated undergraduate and graduate Academic / professional title: sveučilišni magistar ekonomije/sveučilišna magistra ekonomije (sveučilišni magistar ekonomije/sveučilišna magistra ekonomije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to authenticated users
Terms of use
Created on 2024-09-30 10:34:05