Abstract | Prodajom izvan prodavaonica, točnije prodajom na daljinu, smatra se oblik trgovanja kod kojeg se ugovorom o prodaji od strane trgovca organizira prodaja putem nekom komunikacijskog sredstva. Prodaja izvan prodavaonica ima sve veći značaj, a uređena je od strane raznih propisa poput Zakona o trgovini, Zakona o zaštiti potrošača, itd.
Komunikacijski uređaji imaju veliku ulogu u maloprodaji izvan prodavaonica. Upravo na temelju komunikacijskih uređaja razvijena su tri oblika prodaje: telefonska, televizijska i Internet prodaja. Njihova je uloga danas vrlo značajna, a prednosti koje nose nikako nisu zanemarive.
Elektronička trgovina podrazumijeva prodaju odnosno kupnju proizvoda putem Interneta. Pruža razne prednosti i za kupce i za prodavače; jednostavnost, niži troškovi poslovanja, niže cijene proizvoda, lako dostupne informacije, nema vremenskog i zemljopisnog ograničenja, a prodavači mogu brže reagirati na potrebe i zahtjeve kupaca. Glavni nedostatak e-trgovine svakako je sigurnost plaćanja i čuvanja osobnih podataka kupaca.
Telefonska prodaja obuhvaća eksterni i interni telemarketing, a najčešće se odvija u call centrima u kojima agenti pozivaju potencijalne kupce i tako nude proizvode i usluge. Nedostatak je manji utjecaj na kupca i naravno, nedostatak kontakta „licem u lice“, što je osobina i telefonske i TV prodaje. Telefonska prodaja pruža bolju iskorištenost vremena, zemljopisnu neograničenost, niže troškove poslovanja i mnoge druge pogodnosti.
Televizija omogućava prezentiranje proizvoda putem slike i zvuka. Iako skuplja nego telefonska i e-trgovina, TV prodaja donosi veću pokrivenost tržišta, masovnu zamijećenost, a kupci dobivaju veliku količinu informacija.
Za zaključiti je kako e-trgovina donosi najviše prednosti za obje strane, no značaj svih triju oblika trgovine kontinuirano raste, a njihov se vrhunac tek očekuje. |