Abstract | Organizacijska kultura se razvila tijekom posljednja četiri desetljeća kao multidisciplinarna znanost, s korijenima u proučavanju internih procesa, te se sastoji od elemenata antropologije, psihologije, sociologije i ekonomije. U posljednje vrijeme, sve više se istražuje njezin pozitivni utjecaj na rezultate poslovanja, s obzirom na poslovne uvjete u kojima je veoma izazovno pronaći dobar izvor konkurentske prednosti.
Ovim radom prikazane su teorijske postavke organizacijske kulture, te oprečne filozofije birokratske organizacijske kulture i moderne, prilagodljive organizacije, potkrijepljene primjerima iz prakse. U skladu s ciljem rada, posebna pozornost stavljena je na visokotehnološki sektor, a saznanja iz radova najistaknutijih znanstvenika ovog područja sabrana su zaključno kao poželjna obilježja organizacijske kulture ovog sektora.
Krajnji cilj rada bio je stvaranje znanstveno potkrijepljene slike o značajkama organizacijske kulture u poduzećima visokotehnološkog sektora koja posluju u Republici Hrvatskoj. Uz pomoć standardiziranog Denisonovog upitnika, ispitani su predstavnici 36 poduzeća, a rezultati su stavljeni u kontekst dodatnih varijabli poput starosti poduzeća, tržišta poslovanja i strukture vlasništva. Analizom podataka prema pravilima koja se primijenjuju na pojedine organizacije, izvedeni su zaključci o prednostima i nedostacima cjelokupnog sektora, te njegovih pojedinih dijelova, sukladno odabranim nezavisnim varijablama. Prema rezultatima istraživanja, najistaknutija obilježja organizacijske kulture u ovom sektoru su davanje ovlasti zaposlenima, timska orijentacija, prihvaćanje ključnih vrijednosti organizacije, te fokus na ciljeve i zadatke. Premda se organizacijska kultura na ovim prostorima još uvijek ne istražuje na svjetskoj razini, istraživanje i teorijska analiza provedena u ovom radu ukazuju na njenu značajnu ulogu u poslovanju i opstanku poduzeća u tržišnim uvjetima današnjice. |
Abstract (english) | Organizational culture was developed as a multidisciplinary science during the past four decades. Its foundations are studies of internal processes, and as a science, it contains elements of anthropology, psychology, sociology and economics. In recent times, positive effects of organizational culture on business are being studied, considering that finding a reliable source of competitive advantage presents a challenge in todays market conditions.
This thesis presents the theoretical foundations of organizational culture, with a juxtaposition of the two opposing philosophies and approaches; bureaucratic and adaptive organizational culture. The claims presented are substantiated by real-world practices and significant events from corporate history. In accordance with the research objective, special emphasis was put on the high technology sector. Past scientific findings were used to create an amalgam of desirable organizational traits in this sector.
The ultimate goal of the thesis was to create a scientifically substantiated analysis of organizational culture in the high technology companies operating in the Republic of Croatia. The Denison questionnaire was distributed among representatives of 36 companies, and the results were analysed with additional variables, such as age, primary market and ownership structure. Conclusions about sectors’ benefits and disadvantages were drawn according to standard practices for analysing singular companies. According to the results of the survey, the most prominent organizational culture features in this sector are empowerment, team orientation, acceptance of core values and focusing on goals and objectives. Although the research of organizational culture is not yet sufficiently developed in this part of the world, research and analysis conducted in this thesis indicate its significant role in doing business and surviving the market conditions of today. |