Abstract | 5. ZAKLJUČAK
Poučavajući odabranu temu i navedena tri mala poduzeća shvatila sam kako se marketing, koji je kao upravljački proces usmjeren na kreiranje potražnje za određenim proizvodom ili uslugom, uvelike razlikuje unutar velikog poduzeća u odnosu na marketing i marketinške aktivnosti malog poduzeća. Razvoj malih poduzeća uvijek sa sobom nosi određene poteškoće i probleme koji se vežu s unutarnjim i vanjskim čimbenicima poslovanja, jedan od najvažnijih unutarnjih čimbenika su ljudski resursi. Njihova inovativnost i rad ključni su za stvaranje novih proizvoda, a kako bi taj proizvod bio konkurentan na tržištu od iznimne je važnosti kreiranje dobrog marketinškog miksa. Elementi marketinškog miksa su proizvod, cijena, promocija i distibucija. Naime, poduzetnici nastoje stvoriti kombinaciju elemenata marketinškog miksa s kojom su u mogućnosti ostvariti konkurentsku prednost na tržištu.
Proizvod je najvažniji element marketinškog miksa i sa stajališta marketinga najznačajnija osobina proizvoda je ostvarivanje koristi za potrošača, nadalje, cijena proizvoda važna je varijabla na koju mogu utjecati mikro i makro čiimbenici poduzeća i koja može biti kobna za poduzeće. Kada govorimo o komunikaciji poduzeća s kupcima na tržištu tada se radi o promociji proizvoda koje se odvija putem odlašavanja, odnosa s javnošću, osobne prodaje, unapređenja prodaje te promocije putem interneta. Mala poduzeća najčešće koriste osobnu prodaju kao način promocije kako bi stvorili što bolje odnose s krajnim kupcima, dok s druge strane oglašavanje i odnosi s javnošću nisu umjereni na potencijalne potrošače nego više na cjelokupnu javnost. Distribucija je također element marketinškog miksa kojim se proizvodi plasiraju na tržište i sastoji se od dva elementa, kanala distibucije i fizičke distribucije.
Vrlo važno je spomenuti i neke ostale vještine malih poduzeća u koje je svrstan marketing odnosa,ostvarivanje kvalitetnih odnosa s potrošaćima i dobavljačima. Upravo se to upravljanje odnosima smatra vrlo važnom aktivnošću jer tako mala poduzeća jačaju odnos s kupcima i također stvaraju sveukupnu mrežu kanala i partnera koji nose marketinšku strategiju malog poduzeća.
Promatrana mala poduzeća međusobno se razliku i upravo zato su izabrana, kako bi se mogle uočiti razlike u marketinškim aktivnostima i u poslovanju samih poduzeća i na taj način dokazati kako se upravo navedene marketinške aktivnosti diferenciraju od istih u velikim poduzećima.
30
Smatram kako je istraživanje tržista vrlo važna stavka za mala poduzeća, upravo istraživanje tržišta koje se napravi na neispravan način može biti kobno za jedno malo poduzeće a s druge strane, ukoliko poduzeće uloži u istraživanje tržišta prije lansiranja proizvoda ili usluge i tim istraživanjem shvati želje i potrebe kupaca, ono se vrlo brzo može pozicionirati kao lider na tržištu. |