Abstract | U suvremenom svijetu sve se veći naglasak stavlja na ljudsko znanje i vještine kao najvažniji kapital poduzeća. Poslodavci ulažu u svoje zaposlenike kako bi ih privukli i zadržali unutar organizacije te tako ostvarili konkurentnu prednost na tržištu. Tada jača potreba za odjelima ljudskih potencijala koji osmišljavaju najbolje moguće načine za privlačenje, motiviranje i zadržavanje stručnih i sposobnih zaposlenika, odnosno razvijaju različite strategije motiviranja i nagrađivanja, a jedan od najvažnijih elemenata nagrađivanja zaposlenika su pogodnosti ili beneficije za zaposlenike. Pogodnosti za zaposlenike dio su neizravnih materijalnih kompenzacija, razlikuju se od zemlje do zemlje te ovise o različitim kulturnim, povijesnim, društvenim i pravnim faktorima. Dio pogodnosti, kao što su zdravstveno i mirovinsko osiguranje, propisan je zakonima, a dio ovisi o volji poslodavaca. Sve više organizacija počinje kreirati pakete pogodnosti koji zadovoljavaju potrebe i želje svakoga pojedinačnog zaposlenika čime nastoje utjecati na njegovu angažiranost i produktivnost. U suprotnom, nezadovoljni zaposlenici postaju manje uspješni te naposljetku prelaze u konkurentsku organizaciju.
Provedenim istraživanjem preferencija ispitanika naspram fleksibilnih pogodnosti za zaposlene kao i njihovih mišljenja povezano s participacijom u troškovima istih, zaključuje se kako se stavovi ispitanika razlikuju s obzirom na sociodemografske faktore, odnosno razlikuju se ovisno o spolu, dobi, bračnom stanju, razini obrazovanja i poziciji na radnom mjestu te broju djece i uzdržavanih članova. Donose se zaključci kako se ispitanici većinom slažu da su pogodnosti za zaposlenike važan instrument privlačenja i zadržavanja zaposlenika u organizaciji te da je organizacija dužna osigurati pogodnosti od kojih bi zaposlenici imali koristi. Smatraju kako je osiguranje pogodnosti od strane organizacije odraz brige za zadovoljavanjem potreba i želja svakog pojedinačnog zaposlenika te iako većina ispitanika navodi kako organizacija čiji su zaposlenici uviđa njihove potrebe i želje, može se zaključiti da ispitanici nisu svjesni svih prednosti koje im ponuđeni programi pogodnosti stavljaju na raspolaganje. Jednako tako, nisu svjesni troškova koje ti programi sa sobom nose, odnosno tek je jedan dio ispitanika voljan dijelom fiksne plaće sudjelovati u financiranju programa pogodnosti. |
Abstract (english) | In modern world, there is a growing emphasis on human knowledge and skills as the most important business capital. Employers invest in their employees to attract and retain them within the organization and thus gain a competitive advantage. At that stage, human resources departments are attempting to devise the possible ways to attract, motivate and retain skilled and capable employees. One of the most important elements of remuneration are employee benefits. They are part of indirect material reward sistem, varying from country to country depending on various cultural, historical, social and legal factors. Some of them are prescribed by laws, such as health and retirement insurance, and part depends on employers will. Recognizing the importance of employee knowledge and skills, more and more organizations are creating benefit packages that suits individual desires and needs. Otherwise, dissatisfied employees become less successful and eventually move to a competing organization.
The conducted research of respondents preferences regarding flexible benefits for employees as well as their opinions related to participation in their costs concludes that the respondents attitudes differ depending on sociodemographic factors, that is, they differ depending on gender, age, marital status, level of education, position at the workplace and number of children and dependents. It is concluded that respondents generally agree that employee benefits are an important tool for attracting and retaining employees in an organization and that the organization is required to provide benefits that employees would benefit from. Also, they believe that the benefits provided by the organization reflect the concern for meeting the needs and desires of each individual employee, and although most respondents state that the organization whose employees perceive their needs and desires, it can be concluded that employees are not aware of all the benefits offered by the benefit programs. Equally, they are unaware of the costs these programs carry with them, and only one part of the employees is willing to participate in the financing of the benefits program with part of the fixed salary. |