Abstract | U današnje vrijeme društvenim mrežama služe se sve generacije. Koriste ih kao izvor informacija, za povezivanje s prijateljima i rodbinom, razmjenu informacija i drugih sadržaja. Javno iznose svoja mišljenja i stavove, priključuju se zajednicama i grupama koje dijele slične interese.
Brojna poduzeća prepoznala su važnost kreiranja profila na društvenim mrežama. Ono im omogućuje da se približe svojim korisnicima i da ih pobliže upoznaju. Objavom zanimljivih sadržaja i uspostavljanjem komunikacije približavaju se svojim korisnicima i nastoje ih potaknuti na kupovinu. Primjerice objavljuju atraktivne i vizualno privlačne slike i videe proizvoda i usluga u kombinaciji s unaprijed osmišljenom komunikacijskom strategijom, a sve s ciljem uspostavljanja dvosmjerne komunikacije s pratiteljima, stvaranjem interesa za proizvodima i uslugama, te na kraju poticanja na kupovinu. Izrazito je važno znati kako se koje društvene mreže koriste, tko ih koristi i najvažnije od svega, znati tko je naša ciljana skupina.
Gledano po dobi i godini rođenja postoje značajne razlike među generacijama. Za potrebe ovog rada promatrat će se generacija Y koja je pod najvećim utjecajem društvenih mreža, ali ukratko će se analizirati ostale generacije kako bi se prikazale razlike u kupovnom ponašanju, donošenju odluka o kupovini i samom načinu kupovanja. Generacija Y najzanimljivija je za potrebe ovog rada jer je riječ o generaciji koja se odrasla pod utjecajem društvenih mreža i interneta. Iz toga razloga oni su pod najvećim utjecajem poduzeća koja putem društvenih mreža oglašavaju i nude svoje proizvode i usluge.
Prilikom istraživanja korišten je anketni upitnik po uzoru na Bilgihan A., Peng C. i Kandampully J. [ 2014 ]. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 104 ispitanika. Rezultati istraživanja nisu značajno odstupali od prethodno provedenih. Ovim istraživanjem analizirane su razlike po spolu i uočeno je kako su žene sklonije pratiti brendove na društvenim mrežama, dok se muškarci više informiraju prije kupovine. |
Abstract (english) | Today, social networks are used by all generations. They use them as a source of information, to connect with friends and relatives, share information and other content. They publicly express their opinions and views, join communities and groups that share similar interests.
Many businesses have recognized the importance of creating profiles on social networks. It allows them to get closer to their users and get to know them. By publishing interesting content and establishing communication they are getting closer to their customers and encourage them to make a purchase. For example, they publish attractive and visually appealing product images and videos and provide services in pre-organised, well-designed communication strategy, all with the ability to establish two-way communication with employees, generate interest for products and services, and ultimately encourage purchase. It is extremely important to know how social networks are used, who uses them, and most importantly, to know who our target group is.
In terms of age and year of birth, there are significant differences between generations. For the purposes of this paper, Generation Y, which is most influenced by social networks, will be observed, but will briefly analyze the other generations to show differences in buying behavior, making a purchasing decision, and buying opportunities. Generation Y is most interesting for the purposes of this paper because it is a generation that grew up influenced by social networks and the internet. Therefore, they are most influenced by companies that advertise and offer their products and services through social networks.
The survey used questionnaires based on Bilgihan A., Peng C., and Kandampully J. [2014]. A total of 104 respondents participated in the study. The results of this study didn’t deviate compared to the studies done before. This study analyzed gender differences and found that women were more likely to follow brands on social networks, while men were more informed before buying. |