Abstract | S obzirom na pandemiju COVID – 19 virusa koja je dovela do nesigurnog poslovnog okruženja, došlo je do ubrzanog tržišnog preslagivanja, promjene vrijednosti i dosadašnjih odnosa snaga. Padom gospodarske aktivnosti i tržišta neka su poduzeća zapala u teškoće, a druge kao one iz IT sektora zabilježila su snažan rast potražnje za svojim proizvodima i uslugama, zbog čega su, i jedne i druge, bilo zbog pada ili rasta vrijednosti zanimljive mete potencijalnih kupaca. Temeljem toga, spajanja, stjecanja i preuzimanja moguće su poslovne kombinacije koje će se događati posljedičnom promjenom tržišnih odnosa.
Spajanja, stjecanja, preuzimanja i druge poslovne kombinacije su transakcije u kojima se vlasništvo nad poduzećem, drugim poslovnim organizacijama ili njihovim operativnim jedinicama prenosi ili konsolidira s drugim subjektima. Kao aspekt strateškog upravljanja, iste transakcije mogu omogućiti poduzećima rast ili promjenu prirode njihovog poslovnog i konkurentnog položaja. Opcije rasta za neko poduzeće predstavljaju organski i eksterni rasta. Primjeri organskog rasta su zapošljavanje dodatnih radnika, razvijanje novih proizvoda ili širenje na nova geografska područja. Eksterni rasta moguć je kroz franšizno poslovanje, licenciranje, zajednička ulaganja, strateške saveze te naposljetku kroz spajanja, stjecanja i preuzimanja. Kao takva, spajanja, stjecanja, preuzimanja i druge poslovne kombinacije predstavljaju važnu ulogu u eksternom rastu poduzeća jer su jedan od najčešćih korištenih načina rasta te su upravo ona predmetom ovog diplomskog rada s naglaskom na preuzimanja.
Stvaranje sinergija su najčešće korišten motiv za opravdanje zašto se poduzeća upuštaju u spajanja i stjecanja. Neki od ostalih razloga mogu biti ostvarivanje ekonomije razmjera i operativnih ekonomija, međunarodni rast, diverzifikacija, mogućnost iskorištavanja poreznih štitova, eliminacija konkurencije, povećanje snage pregovaranja u lancu nabave itd.
Postizanje sinergija, te naposljetku stvaranje nove vrijednosti rezultat je dugog procesa od same identifikacije ciljanog poduzeća, analiziranja poslovanja istog poduzeća pa do procjene vrijednosti i procjenjivanja sinergija koje bi se mogle ostvariti.
Iako većina transakcija bi trebala donositi novu vrijednost za kupca i prodavatelja, u stvarnosti rijetko kad dolazi do stvaranja vrijednost zbog krivog tumačenja i procjenjivanja sinergija od strane kupca. |
Abstract (english) | Given the COVID - 19 virus pandemic, which has led to an uncertain business environment, there has been an accelerated market reorganization, a change in value and current power relations. With the decline in economic activity and markets, some companies have run into difficulties, while others, such as those in the IT sector, have seen strong growth in demand for their products and services, making both interesting targets for potential acquirers. Based on this, mergers, acquisitions and takeovers are possible business combinations that will occur as a result of a change in market relations.
Mergers, acquisitions and takeovers are transactions in which ownership of companies, other business organizations or their operating units is transferred or consolidated with other entities. As an aspect of strategic management, mergers and acquisitions can enable companies to grow or change the nature of their business and competitive position. Growth options for a company represent organic and external growth. Examples of organic growth are hiring additional workers, developing new products or expanding to new geographical areas. External growth is possible through franchising, licensing, joint ventures, strategic alliances, and ultimately through mergers and acquisitions. As such, mergers and acquisitions play an important role in the external growth of a company because they are one of the most frequently used methods of growth.
Creating synergies are the most commonly used motive to justify why companies engage in mergers and acquisitions. Some of the other reasons may be the realization of economies of scale and operational economies, international growth, diversification, the possibility of using tax shields, the elimination of competition, increasing the strength of negotiations in the supply chain, etc.
Achieving synergies, and ultimately creating new value is the result of a long process from identifying the right target company, analyzing the business of the same company to the valuation of the target company as a stand-alone business and evaluation of synergies that could be achieved.
Although most transactions should bring new value to both the buyer and the seller, in reality, it is rare to create value due to misinterpretation and assessment of synergies by the buyer. |