Abstract | Održivi razvoj društva se, osim posvećenosti zaštiti okoliša, sve češće zaziva kroz ekonomsku ravnopravnost i socijalnu održivost te pravedno i učinkovito zadovoljavanje ljudskih potreba. Strategije usmjerene održivim socijalnim sustavima teže poboljšanom obrazovanju skupina u nepovoljnom položaju, brizi o socijalnoj pravdi, te solidarnosti. Upravo se ekološka, ekonomska i socijalna dimenzija navode kao temelj cjelovitog upravljanja koje podrazumijeva prihvaćanje razvojne multidimenzionalnosti, multiciljanosti i multikriterijalnosti u neizvjesnom, turbulentnom i visoko kompleksnom okruženju.
Europska unija održivi razvoj nastoji osigurati nizom javnih politika poput strategija, uredbi, zakona i podzakonskih te drugih akata koji sadržavaju ciljeve i smjernice za razvoj Europske unije ili određene države članice, način postizanja tih ciljeva, ali i prioritete koji će se financirati pomoću različitih financijskih instrumenata. Ključni dokumenti za strateški okvir EU-a za programsko razdoblje 2014. – 2020., uz pojedine sektorske javne politike, su Kohezijska politika i Strategija Europa 2020.
Strateški ciljevi financiraju se instrumentima koje u najvećoj mjeri čine Europski strukturni i investicijski fondovi (ESI), odnosno: Europski fond za regionalni razvoj (EFRR), Kohezijski fond (CF), Europski socijalni fond (ESF), Europski poljoprivredni fond za ruralni razvoj (EPFRR) i Europski fond za pomorstvo i ribarstvo (EFPR).
Zagrebačka županija, kao tijelo javne vlasti u Republici Hrvatskoj, provedbom projekta sufinanciranog iz Europskog socijalnog fonda doprinosi ostvarenju socijalne dimenzije održivog razvoja osiguravajući jednake uvjete i mogućnosti školovanja svim učenicima osnovnih i srednjih škola kroz zapošljavanje pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika za učenike s teškoćama koji bez njihove podrške ne bi mogli pratiti nastavni plan i program. Provedbom projekta osiguravaju se i radna mjesta na kojima se, bez diskriminacije, često zapošljavaju teško zapošljive te dugotrajno nezaposlene osobe. Nadalje, inkluzijom učenika s teškoćama ostatak razreda se upoznaje s njihovim različitostima što dovodi do većeg stupnja senzibiliziranosti i prihvaćanja različitosti u školama, odnosno, dugoročno gledajući, u društvu općenito. |
Abstract (english) | The Sustainable development, in addition to its commitment to environmental protection, is increasingly invoked through economic equality and social sustainability and the fair and efficient satisfaction of human needs. Strategies aimed at sustainable society strive for improved education of disadvantaged groups, concern for social justice, and solidarity. It is precisely the ecological, economic and social dimensions that are cited as the foundation of holistic governance, which implies the acceptance of developmental multidimensionality, multipurpose and multicriteria in an uncertain, turbulent and highly complex environment.
The European Union seeks to ensure sustainable development through a series of public policies such as strategies, regulations, laws and bylaws and other acts that contain goals and guidelines for the development of the European Union or a particular Member State, ways of achieving these goals, and areas which are to be financed from the EU budget. The key documents for the EU strategic framework for the programming period 2014-2020 are Cohesion Policy and the Europe 2020 Strategy.
The main instruments used to finance achieving strategic goals are European Structural and Investment Funds (ESI), which consist of: European Regional Development Fund (ERDF), European Social Fund (ESF), Cohesion Fund (CF), European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD), and European Maritime and Fisheries Fund (EMFF).
Zagreb County („Zagrebačka županija“), as a body of local government in the Republic of Croatia, contributes to the social dimension of sustainable development by ensuring equal conditions and opportunities for all students in primary and secondary school through employment of teaching assistants for students with disabilities via a project that is financed from European Social Fund. Project implementation ensures all students are able to follow the school curriculum and, by implementing inclusive education, leads to a greater degree of sensibility and acceptance of diversity in schools and in society in general |