Abstract | Zračni promet od velike je važnosti za gospodarski razvoj Republike Hrvatske zbog svog ogromnog značaja u razvoju jedne od najvažnijih gospodarskih grana u Hrvatskoj - turizma. Pandemija COVID-19 ima ogroman utjecaj na zrakoplovnu industriju i zračna putovanja, te je kao takva zadala ogroman gubitak za našu najposjećeniju destinaciju Dubrovnik. Popularnost Dubrovnika, dijelom potaknuta kruzerskim i filmskim turizmom, i dalje dovodi rekordan broj posjetitelja u regiju općenito, a posebno u grad, ostavljajući zajednicu od 42.000 stanovnika pred izazovom upravljanja 1,1 milijuna putnika na krstarenju, 1,2 milijuna međunarodnih turista, više od 4 milijuna noćenja u 50 hotela i 3000 privatnih apartmana i više od 10 000 ugostiteljskih zaposlenika. Glavne turističke atrakcije u Dubrovniku su Dubrovačke gradske zidine, Stradun, Knežev dvor, Velika Onofrijeva fontana itd. Zračna luka Dubrovnik ima ključnu ulogu u osiguranju pristupačnosti županije turistima, posebno uzimajući u obzir činjenicu da više od 65% turista u Dubrovnik dolazi zračnim putem. Zračna luka Dubrovnik je druga po veličini u Hrvatskoj. Pandemija COVID-19 utječe na društva i ekonomiju u svojoj srži. Iako utjecaj pandemije varira od zemlje do zemlje, najvjerojatnije će povećati siromaštvo i nejednakosti na globalnoj razini. Nakon proglašenja pandemije Covid-19, broj dolazaka turista u Republiku Hrvatsku smanjio se, što je rezultiralo financijskom rupom u državnom proračunu. Ukupni promet putnika u zračnim lukama u svibnju 2020. bio je za 98,3% manji nego u istom mjesecu prethodne godine, što su iznimno zabrinjavajući podaci. Pandemija COVID-19 počela je u prosincu 2019. u gradu Wuhan, koji se nalazi u kineskoj provinciji Hubei. Iako je epicentar izbijanja bio u početku Kina, s prijavljenim slučajevima u Kini ili putnicima iz zemlje, slučajevi su se pojavili u mnogim drugim zemljama. Zbog globalne krize coronavirusa, većina zemalja je uvela restriktivne mjere kako bi ograničila pandemiju i broj žrtava. Među restriktivnim mjerama obustava zračnog prometa zasigurno je prilično učinkovita u smanjenju mobilnosti na globalnoj razini u kratkom roku, ali također ima visoki socioekonomski utjecaj. To ima jasne implikacije na zrakoplovnu industriju, kao i neizravne posljedice za nekoliko sektora (npr. turizam) i općenito gospodarstvo, kao i društvo. |
Abstract (english) | Air transport is of great importance for the economic development of the Republic of Croatia due to its huge importance in the development of one of the most important economic branches in Croatia - tourism. The COVID-19 pandemic has a huge impact on the aviation industry and air travel, and as such has inflicted a huge loss on our most visited destination, Dubrovnik. The popularity of Dubrovnik, partly driven by cruise and film tourism, continues to bring a record number of visitors to the region in general, and to the city in particular, leaving a 42,000-strong community facing the challenge of managing 1.1 million cruise passengers, 1.2 million international tourists, more than 4 million overnight stays in 50 hotels and 3,000 private suites and more than 10,000 catering employees. The main tourist attractions in Dubrovnik are the Dubrovnik city walls, Stradun, Knežev dvor, Velika Onofrijeva fontana, etc. Dubrovnik Airport has a key role in ensuring the county's accessibility to tourists, especially considering the fact that more than 65% of tourists come to Dubrovnik by air. Dubrovnik Airport is the second largest in Croatia. The COVID-19 pandemic affects societies and the economy at its core. Although the impact of a pandemic varies from country to country, it is likely to increase poverty and inequality globally. After the declaration of the Covid-19 pandemic, the number of tourist arrivals in the Republic of Croatia decreased, which resulted in a financial hole in the state budget. The total passenger traffic at airports in May 2020 was 98.3% lower than in the same month last year, which is extremely worrying data. The COVID-19 pandemic began in December 2019 in the city of Wuhan, located in the Chinese province of Hubei. Although the epicenter of the outbreak was initially China, with reported cases in China or travelers from the country, cases have occurred in many other countries. Due to the global coronavirus crisis, most countries have introduced restrictive measures to limit the pandemic and the number of victims. Among the restrictive measures, air traffic suspension is certainly quite effective in reducing global mobility in the short term, but it also has a high socio-economic impact. This has clear implications for the aviation industry, as well as indirect consequences for several sectors (e.g. tourism) and the economy as a whole, as well as society. |