Abstract | Cerebralno oštećenje vida (CVI) uzrokovano neuro-oftalmološkim oštećenjima je tijekom
posljednja dva desetljeća u porastu. CVI rezultat je perinatalnog oštećenja struktura i puteva
vizualne obrade koji predstavlja jedan od najčešćih pojedinačnih uzroka dječjeg oštećenja
vida i sljepoće u razvijenim zemljama, do čijeg porasta dolazi zbog napretka medicine,
odnosno brige za novorođenu djecu. Lokalizacija i veličina nastale ozljede mozga utječu na
razinu oštećenja vida. Najčešće kliničke manifestacije uočene kod djece s cerebralnim
oštećenjem vida su pojava strabizma, problemi s okulomotorikom, problem fiksacije,
smanjena oštrina vida, ispadi u vidnom polju i smanjena osjetljivost na kontraste.
Međunarodno društvo za disleksiju (International Dyslexia Association) definira disleksiju
kao skupinu simptoma neurološkog podrijetla koji rezultiraju specifičnim teškoćama u
jezičnim vještinama. Specifične teškoće su pretežno vezane uz dekodiranje i kodiranje
napisanoga te se vežu uz fonološku obradu, teškoće vizualne obrade, pamćenje, teškoće u
motorici i koordinaciji, organizacijske i sekvencijalne teškoće, jezične probleme ili
perceptivne teškoće auditivne ili vizualne prirode. Postoji nekoliko teorija koje pokušavaju
objasniti uzroke disleksije, a njihova zajednička pretpostavka odnosi se na poremećaj u
percepciji i obradi auditivnih ili vizualnih informacija.
Kod djece s disleksijom primijećeni su problemi u dorzalnom putu, poput teškoća
preusmjeravanja vizualne pažnje i kontrole pokreta. Budući da su kod cerebralnog oštećenja
vida prisutne teškoće kontrole i obrade pokreta, naglašava se da upravo ono može imati
uzročnu ulogu u razvoju disleksije kod djece. S druge strane, problemi u ventralnom putu,
poput teškoća u prepoznavanju slova, mogu pogrešno biti dijagnosticirani kao disleksija.
Stoga je cilj ovog rada kroz pregled literature analizirati probleme u vizualnom funkcioniranju
djece s cerebralnim oštećenjem vida i djece s disleksijom kako bi se jasno uvidjele sličnosti i
razlike pojedine teškoće. Zaključno, važno je kod stručnjaka osvijestiti potrebu za daljnjim
istraživanjem vizualne problematike s kojima se susreću djeca s disleksijom i to na većim
uzorcima od onih korištenih u dosadašnjim istraživanjima opisanima u ovom preglednom
radu. |
Abstract (english) | Cerebral visual impairment (CVI) caused by neuro-ophthalmic impairments has been on the
rise over the last two decades. CVI is the result of perinatal damage to structures and visual
processing pathways, which is one of the most common individual causes of children's visual
impairment and blindness in developed countries, the increase of which is due to advances in
medicine and care for newborns. The location and size of the resulting brain injury affect the
level of visual impairment. The most common clinical manifestations observed in children
with cerebral visual impairment are strabismus, oculomotor problems, fixation problem,
decreased visual acuity, visual field loss, and decreased sensitivity to contrasts. The
International Dyslexia Association defines dyslexia as a group of symptoms of neurological
origin that result in specific difficulties in language skills. Specific difficulties are mainly
related to decoding and coding of writing and are related to phonological processing,
difficulties of visual processing, memory, difficulties in motor skills and coordination,
organizational and sequential difficulties, language problems or perceptual difficulties of
auditory or visual nature. There are several theories that try to explain the causes of dyslexia,
and their common assumption relates to a disorder in the perception and processing of
auditory or visual information.
In children with dyslexia, problems in the dorsal pathway, such as difficulty in redirecting
visual attention and movement control, have been observed. Since cerebral visual impairment
has difficulties in controlling and processing movement, it is emphasized that it can play a
causal role in the development of dyslexia in children. On the other hand, problems in the
ventral pathway, such as difficulty recognizing letters, can be misdiagnosed as dyslexia.
Therefore, the aim of this paper was to analyze the problems in the visual functioning of
children with cerebral visual impairment and children with dyslexia through the literature
review in order to clearly see the similarities and differences of each difficulty. In conclusion,
it is important for professionals to be aware of the need for further research on the visual
issues faced by children with dyslexia in larger samples than those used in previous research
described in this review. |