Abstract | U suvremenom kontekstu, inkluzija djece s teškoćama u aktivnosti i život zajednice ne može biti prenaglašena. Osnovno je polazište inkluzivnog obrazovanja pravo na kvalitetno obrazovanje i aktivno sudjelovanje svih učenika. Pritom je u školama potrebno stvaranje uvjeta koji će zadovoljavati različite odgojno-obrazovne potrebe svih učenika. Obzirom na porast broja učenika s teškoćama, ali i općenito raznolikost učenika, pri planiranju i realizaciji inkluzivne nastave sve se više naglašava načelo univerzalnog dizajna koje u odgojno-obrazovnom kontekstu pruža mogućnosti diskretne individualizacije. Tako učitelj kreira nastavni proces koristeći različita sredstva, tehnike i metode koji potiču na aktivnu participaciju tijekom poučavanja. Cilj je osigurati da svaki učenik ima ravnopravne uvjete za učenje te smanjiti prepreke njihovom uključivanju. U tu se svrhu primjenjuje i građa lagana za čitanje, odnosno lako čitljiv tekst. Novije definicije pojam građe lagane za čitanje opisuju kao jezično i grafički prilagođenu građu namijenjenu osobama s poteškoćama u čitanju i razumijevanju teksta. U hrvatskom obrazovnom sustavu pojavljuju se udžbenici nove generacije, prilagođeni raznolikim potrebama učenika. U Republici Hrvatskoj više nakladnika izdaje građu namijenjenu učenicima s teškoćama. Istraživanje provedeno među devet učiteljica iz dviju osnovnih škola na području grada Zagreba pokazuje kako udžbenike nove generacije, koji su grafički, jezično, sadržajno i formatom prilagođeni specifičnim potrebama učenika s teškoćama, većinom smatraju korisnim u svom radu u inkluzivnom razredu te bi ih preporučile i drugim učiteljima u njihovom radu. |
Abstract (english) | In the contemporary context, inclusion of children with disabilities in activities and community life cannot be overemphasized. Starting point of inclusive education is the right to quality education for all students. When it comes to students with disabilities, it allows them to actively participate in the teaching process. At the same time, it is necessary to create conditions in schools that will meet the different educational needs of all students. Given the growing number of students with disabilities, but also the diversity of students in general, the planning and implementation of inclusive education is increasingly emphasizing the principle of universal design, which in the educational context provides opportunities for discrete individualization. Thus, teacher creates the teaching process using various means, techniques, methods, forms of expression and motivating students to actively participate in the learning and teaching process. The aim is to ensure that every student has equal learning conditions and to reduce barriers to their inclusion. For this purpose, easy-to-read material, that is easy-to-read text, is also used. Newer definitions describe the term easy-to-read material as linguistically and graphically adapted material intended for people with reading and comprehension difficulties. New generation textbooks, adapted to the diverse needs of students, are also appearing in the Croatian education system. In the publishing market of Croatia, there are several publishers who publish material intended for students with disabilities. A survey conducted among nine teachers who work in two primary schools in the City of Zagreb shows that new generation textbooks, which are graphically, linguistically, content-wise and format adjusted to the specific needs of students with disabilities, are mostly useful in their work in an inclusive classroom and they would recommend it's use to other teachers, in their work. |