Abstract | Elektroničko nasilje u mladenačkim vezama definira se kao namjeran oblik kontrole ili uznemiravanja od strane romantičnog partnera putem računala, mobitela i drugih elektroničkih uređaja (Zweig i sur., 2014). Može uključivati višestruka nasilna ponašanja koja se dijele u dvije skupine (Borrajo i sur., 2015): izravna agresija (slanje i/ili objavljivanje uvredljivih komentara, fotografija ili videozapisa partnera te slanje poruka koje sadrže različite prijetnje) i kontrolirajuća ponašanja (kontrola i nadzor partnera putem društvenih mreža i elektroničkih uređaja). Glavni cilj ovog istraživanja je utvrditi razinu intenziteta zaštitnih čimbenika u okruženju, razlike u razini intenziteta zaštitnih čimbenika s obzirom na spol te povezanost između zaštitnih čimbenika u okruženju i činjenja i doživljavanja elektroničkog nasilja u mladenačkim vezama kod djevojaka i mladića, učenica i učenika srednjih škola Grada Zagreba i Zagrebačke županije. Ovim istraživanjem obuhvaćeni su zaštitni čimbenici u okruženju koji su u podlozi modela Modul razvoja mladih, a to su: brižni odnosi, visoka očekivanja i sudjelovanje u smislenim aktivnostima u obitelji, brižni odnosi i visoka očekivanja u školi, sudjelovanje u smislenim aktivnostima u školi, brižni odnosi i visoka očekivanja u prijateljstvima, brižni odnosi i visoka očekivanja u zajednici te sudjelovanje u smislenim aktivnostima u zajednici. Istraživanje je provedeno tijekom mjeseca travnja i svibnja 2022. godine u sklopu projekta Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.Uzorak obuhvaća 393 učenika i učenica srednjih škola Grada Zagreba i Zagrebačke županije koji su u posljednjih 6 mjeseci imali iskustvo veze. Podaci su prikupljeni pomoću Upitnika o nasilju u mladenačkim vezama putem interneta (Cyber dating abuse questionnaire, Borrajo i sur., 2015) te upitnika Modul otpornosti i razvoja mladih (Resilience and youth development module; WestEd & CDE, 2000, 2001). Za obradu podataka koristile su se metode deskriptivne statistike, Spearmanov koeficijent korelacije i Mann Whitney-U test.Dobiveni rezultati pokazuju da i djevojke i mladići visoko procjenjuju zaštitne čimbenike u okruženju. Ipak, utvrđene su statistički značajne razlike s obzirom na spol u pojedinim područjima zaštitnih čimbenika u okruženju i to u području kvalitete prijateljskih odnosa, u području brižnih odnosa i visokih očekivanja u zajednici te sudjelovanja u smislenim aktivnostima u zajednici. Djevojke procjenjuju višu razinu prijateljskih odnosa te više razine brižnih odnosa i visokih očekivanja u zajednici u odnosu na mladiće. S druge strane, mladići procjenjuju više razine sudjelovanja u smislenim aktivnostima u zajednici u odnosu na djevojke. Nisu utvrđene statističke značajne razlike u procjeni razine brižnih odnosa i visokih očekivanja u obitelji i školi te sudjelovanja u smislenim aktivnostima u obitelji i školi. Kada je riječ o povezanosti zaštitnih čimbenika u okruženju i elektroničkog nasilja u mladenačkim vezama s obzirom na spol, utvrđeno je kako kod djevojaka postoji statistički značajna negativna povezanost između: brižnih odnosa, visokih očekivanja i sudjelovanja u smislenim aktivnostima u obitelji te činjenja i doživljavanja oba oblika elektroničkog nasilja u mladenačkim vezama, brižnih odnosa i visokih očekivanja u prijateljstvima i činjenja izravnih elektroničkih nasilnih ponašanja i doživljavanja oba oblika elektroničkog nasilja, brižnih odnosa i visokih očekivanja u zajednici i doživljavanja izravnih elektroničkih nasilnih ponašanja te sudjelovanja u smislenim aktivnostima u zajednici i činjenja oba oblika elektroničkih nasilnih ponašanja i doživljavanja kontrolirajućih nasilnih ponašanja. Kod mladića je utvrđena statistički značajna negativna povezanost između brižnih odnosa, visokih očekivanja i sudjelovanja u smislenim aktivnostima u obitelji i činjenja izravnih elektroničkih agresivnih ponašanja. |
Abstract (english) | Youth cyber dating violence is defined as an intentional form of control or harassment by a romantic partner through computers, cell phones, and other electronic devices (Zweig et al., 2014). It can include multiple violent behaviors that are divided into two groups (Borrajo et al., 2015): direct aggression (sending and/or posting offensive comments, photos or videos of the partner and sending messages containing various threats) and controlling behaviors (controlling and partner surveillance via social networks and electronic devices).
The main goal of this research is to determine the level of intensity of protective factors in the environment, gender differences in the level of intensity of protective factors in the environment and the correlation between perpetration and victimization of youth cyber dating violence among high school students in the City of Zagreb and Zagreb County. This research covers protective factors in the environment that underlie the Youth Development Module model, namely: caring relationships, high expectations and participation in meaningful activities in the family, caring relationships and high expectations at school, participation in meaningful activities at school, caring relationships and high expectations in friendships, caring relationships and high expectations in the community, and participation in meaningful community activities. The research was conducted during the months of April and May 2022 as part of the project of the Faculty of Education and Rehabilitation Sciences. The sample includes 393 male and female high school students in the City of Zagreb and the Zagreb County who had experience of a relationship in the last 6 months. Data were collected using the Cyber dating abuse questionnaire (Borrajo et al., 2015) and the Resilience and youth development module (WestEd & CDE, 2000, 2001). Descriptive statistics methods, Spearman correlation coefficient and Mann Whitney-U test were used for data analysis. The obtained results show that both girls and boys rate their protective factors in the environment highly. However, statistically significant gender differences were found in certain areas of protective factors in the environment, such as friendship quality, caring relations and high expectations in the community and participation in meaningful activities in the community. Girls estimate a higher level of friendships and higher levels of caring relationships and high expectations in the community compared to boys. On the other hand, young men rate higher levels of participation in meaningful community activities compared to girls. No statistically significant differences were found in the assessment of the level of caring relationships and high expectations in the family and school, as well as participation in meaningful activities in the family and school. When it comes to the correlation between protective factors in the environment and youth cyber dating violence, it was determined that in girls there is a statistically significant negative correlation between: caring relationships, high expectations and participation in meaningful activities in the family and perpetuation and victimization of both forms of electronic violence in youth relationships, caring relationships and high expectations in friendships and direct electronic violent behaviors perpetuation and experiencing both forms of electronic violence, caring relationships and high expectations in the community and experiencing direct electronic violent behaviors and participating in meaningful activities in the community and committing both forms of electronic violent behaviors, as well as experiencing controlling violent behaviors. In young men, a statistically significant negative association was found between caring relationships, high expectations and participation in meaningful activities in the family and direct electronic aggressive behaviors. |