Abstract | Glas je jedan od temeljnih sredstava ljudske komunikacije pomoću kojeg dijete uspostavlja interakciju sa svojom okolinom, izražava svoje potrebe i emocije te razvija socijalne i komunikacijske vještine. Kada kod djece dođe do poremećaja glasa, često se javljaju frustracije i razni emocionalni problemi čije se posljedice mogu protezati i do odrasle dobi, što ukazuje na važnost ranog prepoznavanja i intervencije, a ponajviše na važnost prevencije. Najčešći poremećaj glasa kod djece je mišićna tenzijska disfonija koja nastaje uslijed dugotrajne zlouporabe i pogrešne uporabe glasa, stoga se prevencija u ovom slučaju odnosi na sprječavanje štetnih vokalnih ponašanja putem edukacije o vokalnoj higijeni. S obzirom na to da su mlađa predškolska djeca za razliku od odraslih često manje svjesna svog glasa i vokalnog ponašanja, ključnu ulogu u poučavanju djece o pravilnoj brizi o vlastitom glasu i provođenju vokalne higijene imaju upravo roditelji.
Cilj ovog diplomskog rada je ispitati razinu znanja roditelja predškolske djece o vokalnom zdravlju, njihove stavove prema vokalnoj higijeni te navike provođenja vokalne higijene, kao i istražiti povezanost između znanja, stavova i navika te utjecaj sociodemografskih obilježja roditelja na ove čimbenike. Podaci za ovo istraživanje prikupljeni su online upitnikom kojim je ispitano 62 roditelja. Rezultati istraživanja pokazali su da roditelji općenito imaju pozitivan stav prema vokalnoj higijeni i dovoljno često ju provode u svakodnevnom životu, no njihovo znanje o zdravlju glasa nije na adekvatnoj razini. Utvrđena je značajna povezanost između znanja roditelja o vokalnom zdravlju i njihovih navika provođenja vokalne higijene, što ukazuje na važnost edukacije roditelja o vokalnoj higijeni. Što se tiče utjecaja sociodemografskih obilježja roditelja na njihove stavove, znanje i navike vokalne higijene, nisu se pokazale statistički značajne razlike, što ukazuje na to da bi edukativni programi o vokalnoj higijeni trebali biti usmjereni na sve roditelje, bez obzira na njihovu dob, razinu obrazovanja te žive li u većim gradovima ili ruralnim područjima. |
Abstract (english) | Voice is one of the fundamental tools of human communication that allows a child to interact with their environment, express their needs and emotions, and develop social and communication skills. When children experience voice disorders, they often encounter frustration and various emotional problems, the consequences of which can extend into adulthood. This highlights the importance of early recognition and intervention, and most importantly, the importance of prevention. The most common voice disorder in children is muscle tension dysphonia, which arises from prolonged abuse and misuse of the voice. Therefore, prevention in this case involves avoiding harmful vocal behaviors through vocal hygiene education. Since younger preschool children are often less aware of their voice and vocal behavior compared to adults, parents play an important role in teaching their children how to properly care for their voice and practice vocal hygiene.
The aim of this master's thesis is to assess the level of parental knowledge of preschool children about vocal health, their attitudes towards vocal hygiene and their habits of practicing vocal hygiene. Additionally, the research seeks to explore the relationship between knowledge, attitudes, and habits, as well as the influence of parents' education level on these aspects. Data was collected through an online questionnaire completed by 62 parents. The results showed that parents generally have a positive attitude towards vocal hygiene and practice it frequently in everyday life, but their knowledge about vocal health is inadequate. A significant correlation was found between parents' knowledge of vocal health and their habits of practicing vocal hygiene, indicating the importance of vocal hygiene education. Also, the influence of parental sociodemographic factors on their attitudes, knowledge, and habits about vocal hygiene showed no statistically significant differences, which suggests that vocal hygiene programs should be aimed towards all parents, regardless of their age, level of education, or whether they live in urban or rural areas. |