Abstract | Roditelji s invaliditetom predstavljaju značajnu populaciju korisnika psihosocijalnih usluga, no i dalje su nedostatne znanstvene spoznaje o potrebama ove populacije i načinima pružanja podrške roditeljima s invaliditetom naročito u kontekstu djece rane dobi. Sa svrhom uvida u dodatne spoznaje o roditeljima s invaliditetom u kontekstu rane intervencije, načinjena je analiza literature dostupne u bazama Hrčak i SCOPUS, objavljene u posljednjih 5 godina. Ukupno je pronađeno devet članaka koji u potpunosti odgovaraju kriterijima pretrage. Sadržajno se članci bave pitanjima socijalne stigme roditeljstva s invaliditetom, ulogama roditelja s invaliditetom u odnosu na spol (majke, očevi), procjeni roditeljske učinkovitosti te intersektorskom suradnjom, točnije uključivanja socijalnih radnika u savjetodavni rad roditelja s invaliditetom. Rezultati istraživanja u dostupnim člancima ukazuju na potrebu dodatnog stručnog usavršavanja profesionalaca za rad s roditeljima s invaliditetom, potrebu za razvojem alata procjene roditeljske učinkovitosti te ranom podrškom, u ranim fazama roditeljstva. Upravo su rane faze roditeljstva komplementarne s konceptom rane intervencije, kao optimalnog perioda za učenje novih vještina kod osoba s invaliditetom. Rana podrška u kontekstu rane intervencije ima i svojevrsnu preventivnu vrijednost jer su autori zaključili kako se primjerenom i pravovremenom podrškom mogu prevenirati mnogi nepovoljni ishodi, kao što su zanemarivanje i/ili zlostavljanje djece. U tom kontekstu, posebno su vrijedne kompetencije socijalnih radnika, koji su često prvi i jedini s kojima se susreću roditelji s invaliditetom. Stoga se ovim radom željelo ukazati i na potrebu jačanja intersektorske suradnje i uključivanja socijalnih radnika u sustav rane intervencije, kao oblika podrške roditeljima s invaliditetom, njihovoj djeci i društvu općenito. Kako bi se argumentirala važnost podrške roditeljima s invaliditetom, u radu će se prikazati i suvremeni programi koji se provode u inozemstvu te prikaz slučaja iz prakse. |
Abstract (english) | Parents with disabilities represent a significant population within the consumers of psychosocial services. However, there is scientific gap present, regarding this population and the possible social support. In the context of early childhood intervention, this issues are even more present. To find out more about parents with disabilities in the context of early childhood intervention, the analysis of literature published within the last 5 years in the scientific bases Hrčak and SCOPUS was conducted. Overall nine articles matching the survey criteria were obtained. Content analysis showed that articles deal with social stigma of parenthood with disability, roles of parents regarding the gender (mothers, fathers), tools for parental efficiency assessments, and multiagency cooperation, i.e. engagement of social workers in the parental education. Results indicate the need for additional training of the professionals working on the field, need for developing adequate tools for parental efficiency assessments, and early support, during the early stages of parenthood. Early stages of parenthood are congruent with the concept of early childhood intervention, and it represent optimal period for learning parental skills. Early support in the context of early childhood intervention have a preventive value – authors have come to conclusion that adequate and in due time support can prevent many adverse outcomes, such as neglect and/or abuse of the children. In that context, especially valuable are competences of social workers, who are often the first and the only ones working with the parents with disabilities. Therefore, the aim of this paper is to point out the need for strengthening the multiagency cooperation, and involvement of social workers in the early childhood intervention system, as form of the support for parents with disabilities, their children, and the society. Since
In order to argue the importance of adequate support for parents with disabilities, this paper will present contemporary programs that are implemented abroad, as well as a presentation of a case-study from the field. |