Abstract | Interesi i igra djece čine važan kontekst za učenje jer omogućuju uvježbavanje socijalnih i kognitivnih vještina, povećanje trajanja djetetove pažnje i motivacije te su važan dio svakog terapijskog postupka u logopediji. Također, atipični i suženi interesi dio su dijagnostičkih kriterija za poremećaje autističnog spektra te je od velike važnosti da se razgraniče od neobičnih ili intenzivnih interesa koji se javljaju kod djece tipičnog razvoja. Generalni cilj ovog istraživanja bio je ispitati interese djece predškolske dobi. Specifični ciljevi uključivali su osmišljavanje upitnika te usporedbu interesa s obzirom na spol i dob djece. Upitnik sadrži 15 pitanja otvorenog i zatvorenog tipa koja se sadržajem odnose na vrste aktivnosti i igru djece; navike korištenja elektroničkih uređaja; interes za socijalne interakcije; intenzivan interes za specifična ili neobična područja i aktivnosti. Upitnik su ispunjavali roditelji 130-ero djece (64 dječaka i 66 djevojčica). Uzorak je činilo 65-ero djece u dobi od 2 do 4 godine te 65-ero djece u dobi od 4 do 6 godina. Rezultati su pokazali da postoje statistički značajne razlike u interesima dječaka i djevojčica te dviju dobnih skupina. Interesi dječaka češće uključuju spolno stereotipne sadržaje (igračke i aktivnosti), za razliku od djevojčica. Dječaci češće pokazuju bogato činjenično znanje za područja intenzivnog interesa te češće iniciraju vršnjačku igru, dok djevojčice pokazuju veći intenzitet interesa za strane jezike. Razlike u dobnim skupinama ukazuju na to da starija djeca preferiraju kognitivno i socijalno zahtjevniju igru koja je češće na simboličkoj, a ne funkcionalnoj razini te uključuje više kreativnih aktivnosti. Sadržaj razgovora kod starije djece češće uključuje apstraktne teme, odmiče se od sadašnjosti te je bogatiji naracijom. Mlađa se djeca preferiraju igrati s vršnjacima ili starijom djecom/ osobama, dok se starija djeca češće igraju s vršnjacima. Kod nekolicine djece pronađeni su obrasci ponašanja kao što su: pridržavanje rutina i izvođenje rituala, eholalija, pojava vrlo intenzivnih i ograničenih interesa, specifičnosti u senzoričkoj obradi. Usprkos tome što zbog malog uzorka i metodoloških nedostataka generalizacija rezultata nije moguća, buduća ispitivanja, u kojima će se nastojati minimalizirati navedeni propusti, mogla bi obogatiti dobivena saznanja te omogućiti bolje razumijevanje tipičnih i atipičnih interesa djece predškolske dobi. |
Abstract (english) | The interests and playtime of children provide an important context for learning because they enable the development of social and cognitive skills, increase the span of attention and motivation of a child, and are an important part of any therapeutic procedure in speech and language pathology. Furthermore, atypical and restricted interests are parts of the diagnostic criteria for autism spectrum disorders, and it is of great importance to distinguish them from the unusual or intense interests which appear in typically developing children. The general objective of this research was to assess the interests of preschool aged children. The specific objectives included assembling a questionnaire and comparing the interests according to the gender and age of the children. The questionnaire contains 15 open-ended and closed-ended questions, the content of which refers to the types of activites and playtime of children; their use of electronic devices; interest for social interaction and intense interest for specific or unusual areas or activities. The questionnaire was submited to the parents of 130 children (64 boys and 66 girls). The sample consisted of 65 children aged 2 to 4, and 65 children aged 4 to 6. The results indicated statistically significant differences in the interests of boys and girls and the two age groups. The interests of boys more often included stereotypically male content (toys and activities), in contrast with the girls. According to parents answers, boys more often show domain-specific knowledge for areas of intense interest, and often initiate play amongst peers, while girls showed a much larger intensity of interest for foreign languages. The differences in age groups indicate that older children prefer activites which are cognitively and socially more demanding, which includes more creative outlets and less functional and more symbolic play. The topic of conversation with the older children often includes abstract content, distances itself from the present and is richer with narration. Younger children prefer to play with their peers or older children/adults, while older children more often engage in playtime with their peers. With several children, similar patterns were found, such as: engaging in routines and ritualistic behaviours, echolalia, the occurrence of very intense individual interests, a specificity in sensory processing. Even though that because of the small sample size and methodological limitations, the generalization of results is not possible, future research, which will seek to minimize the methodological shortcomings and omissions, could enrich the knowledge and enable a better understanding of typical and atypical interest of preschool children.
Keywords: |