Title Uloga rutina i rituala u ranom učenju i ranoj intervenciji
Title (english) The importance of routines and rituals in early learning and early intervention
Author Ana-Marija Bohaček
Mentor Marta Ljubešić (mentor)
Mentor Jasmina Ivšac Pavliša (komentor)
Committee member Jasmina Frey Škrinjar (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ana Wagner Jakab (član povjerenstva)
Committee member Vlatka Mejaški-Bošnjak (član povjerenstva)
Committee member Marta Ljubešić (član povjerenstva)
Committee member Jasmina Ivšac Pavliša (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Education and Rehabilitation Sciences Zagreb
Defense date and country 2017-12-14, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Education/Rehabilitation Sciences
Abstract Suvremeni pristupi u ranoj intervenciji naglašavaju važnost podrške roditeljima i njihovu
snažnu uključenost u sve oblike intervencija, pa se tako govori o obitelji usmjerenoj
intervenciji. Također je naglasak na poštivanju razvojnih načela koja su jednaka za svu djecu
(s razvojnim poteškoćama ili bez njih). Razvojne miljokaze djeca dostižu interakcijom s
odraslima te aktivnostima (rutinama) koje su dio njihova prirodnog okruženja. S obzirom na
specifičnosti poremećaja iz spektra autizma (poteškoće u suradnji, poteškoće u razumijevanju
namjera drugih, suženi interesi) roditeljima je djecu s ovim poremećajem puno teže uključiti u
svakodnevne rutine i iskoristi ih kao trenutke učenja i poticanja. Kako bi se roditelji u ovim
naporima podržali, organizirana je grupa roditelja u kojima se roditelje poučava strategijama
kako iskoristiti svakodnevne aktivnosti, rutine u poticanju djetetova razvoja. Provedeno je
ukupno 5 grupa roditelja djece sa sumnjom ili već utvrđenim poremećajem iz spektra autizma.
Ukupno je sudjelovalo 21 dijete predškolske dobi i 35 roditelja. Svaka grupa imala je 12
strukturiranih susreta. Prepoznajući prilike za poticanje i koristeći se predvidljivošću koju
rutine omogućavaju, roditelji su podržavani u organiziranju svakodnevnih rutina u svrhu
poticanja socio-komunikacijskog razvoja. Nakon završetka svih 12 susreta, roditelji su ispunili
evaluacijski upitnik i ocijenili zadovoljstvo programom. Evaluacijskim upitnikom roditelji su
visoko ocijenili zadovoljstvo komunikacijom sa stručnjacima te sadržaj i primjenjivost
programa. Uspješnost takva oblika intervencije temeljene na rutinama provjerila se analizom
jednoga roditeljskog para s pomoću opservacijskoga protokola VECTOR. Protokolom
VECTOR zabilježen je pomak u roditeljskom ponašanju tj. u stvaranju mogućnosti za razvojno
poticanje, kao i pomak u djetetovu iskorištavanju pruženih prilika. Najveći pomaci zabilježeni
su u rutini užine i pranja ruku.
Rezultati upućuju da je intervencijski pristup koji podržava roditelje da ugrađuju razvojne
ciljeve u svakodnevne rutine, vrlo uspješan i snažan alat koji pomaže roditeljima da potiču
dijete u raznim vještinama. Također, poučavanje roditelja novim vještinama u grupi s njihovom
djecom pokazalo se kao vrlo dobar oblik rada te se preporučuje češće primjenjivati taj oblik
rada u svakodnevnoj praksi.
Abstract (english) Contemporary early intervention systems emphasize advantage of a family centred approach
and a fact that developmental principles are common to all children, no matter what disability
one may have. Among numerous developmental principles, learning by everyday activities
(routines) has been recognized as a powerful tool that can be used to teach children various
developmental skills. Parents of children with autism spectrum disorders have more difficulty
than parents of children with other disabilities to include their children in everyday activities
and to use daily routines as a teaching tool. To encourage parents with children with ASD to
use routine as everyday intervention we have organized group sessions and finally examined
effectiveness of such approach. Sessions for 5 groups of parents and their children with ASD
were organized, each group had 12 structured sessions. Altogether, 21 preschool children with
ASD and 35 parents were included in this study. By providing always the same group routine,
parents with their children were instructed how to organize and use everyday activities/routines
to support their child communication and social skills. After completing 12-session programme,
parents were asked to fill out the evaluation form which estimated the overall satisfaction rate.
High grades were obtained in the field of communication with experts, programme content and
applicability of such intervention programme. Success of such routine-based intervention in
one parent pair was evaluated with VECTOR observation protocol. Results of VECTOR
evaluation revealed a change in parent behaviour, i.e. increase in developmental support
opportunity rate and increase in child's rate of taking advantage of such opportunities. The most
significant improvement was observed in the meals/snacks routine as well as in the personal
hygiene routine.
Our results have shown that learning by everyday routines represents a very successful and
powerful tool which may help parents to teach their children numerous developmental skills.
In addition, our study supports the idea that group interventions have large potential of
knowledge and experience transfer, and should be used frequently and systematically in
everyday practice.
Keywords
intervencija temeljena na rutinama
obitelji usmjeren pristup
grupe roditelja
poremećaj iz spektra autizma
Keywords (english)
routine based intervention
family centered intervention
parent training group
autism spectrum disorder
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:158:166562
Study programme Title: Postgraduate specialist study "Early Intervention in Educational Rehabilitation" Study programme type: university Study level: postgraduate specialist Academic / professional title: sveučilišni/a specijalist/ specijalistica rane intervencije u edukacijskoj rehabilitaciji (sveučilišni/a specijalist/ specijalistica rane intervencije u edukacijskoj rehabilitaciji)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-04-23 13:36:33