Title Obilježja neverbalne komunikacije u djece sa selektivnim mutizmom
Title (english) Characteristics of non-verbal communication in children with selective mutism
Author Mirna Burić
Mentor Maja Cepanec (mentor)
Mentor Sanja Šimleša (mentor)
Committee member Maja Cepanec (predsjednik povjerenstva)
Committee member Sanja Šimleša (član povjerenstva)
Committee member Jasmina Stošić (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Education and Rehabilitation Sciences Zagreb
Defense date and country 2017-09-25, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Speech Therapy
Abstract Selektivni mutizam (SM) je rijedak anksiozni poremećaj obilježen trajnom odsutnošću govora u socijalnim situacijama u kojima se od osobe očekuje da govori (npr. u školi), čak i kada osoba može govoriti u drugim situacijama (npr. kod kuće). Zbog toga što rijetko započinju interakcije s drugim ljudima te izbjegavaju sudjelovati u razgovoru, djeca sa selektivnim mutizmom imaju značajno manje prilika za usvajanje socijalnih i jezičnih vještina prikladnih dobi, kao i slabija akademska postignuća. Brojna su istraživanja pokazala kako djeca sa selektivnim mutizmom u komunikaciji s drugima često upotrebljavaju različite oblike neverbalnog ponašanja (kimanje, pokazivanje, izrazi lica i sl.). Cilj ovoga rada bio je ispitati obilježja neverbalne komunikacije u djece predškolske i rane školske dobi koja imaju selektivni mutizam te utvrditi i opisati koja su obilježja zajednička djeci sa selektivnim mutizmom i djeci s poremećajem iz spektra autizma (PSA) u situacijama u kojima se očituje selektivni mutizam. Osim toga, cilj rada bio je odrediti razlikovna obilježja djece sa selektivnim mutizmom i djece s poremećajem iz spektra autizma u ispitnoj situaciji kako bi se dobile smjernice koje će olakšati sam postupak dijagnosticiranja selektivnog mutizma. Obilježja neverbalne komunikacije ispitana su Opservacijskim protokolom za dijagnostiku autizma (ADOS-2; Lord i sur., 2012), a u istraživanju je sudjelovalo sedam djevojčica u dobi između 5.3 i 9.6 godina. Rezultati su pokazali kako je većina djece sa selektivnim mutizmom imala minimalan kontakt očima (57,1 %) te oskudne izraze lica. Djeca su koristila konvencionalne, informativne i instrumentalne geste kako bi odgovorila na pitanja, no opisne javile su se u vrlo malom broju. Nadalje, djevojčice su rijetko započinjale socijalne interakcije, davale informacije o sebi te tražile informacije od ispitivača. Iako su obilježja komunikacije i interakcija djevojčica sa selektivnim mutizmom u ispitnoj situaciji prilično nalikovala obilježjima djece s PSA-om, postoje ponašanja koja čine razlikovna obilježja ova dva poremećaja. Odstupanja u verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji u djece sa selektivnim mutizmom prisutna su samo u određenim situacijama. Isto tako, nepostojanje stereotipnih i drugih neuobičajenih ponašanja, upotreba gesta te afektivni socijalni odnosi jasno razlikuju selektivni mutizam i poremećaj iz spektra autizma.
Abstract (english) Selective mutism (SM) is a rare anxiety disorder characterized by a persistent failure to speak in specific social situations (e.g., at school), despite speaking normally in other situations (e.g., at home). Because children with selective mutism rarely initiate social interactions with other people and avoid participating in conversations, they have significantly less opportunities for developing age-appropriate social and language skills, as well as early academic skills. Numerous studies have shown that children wih selective mutism, instead of communicating verbally, often use nonverbal behavioral patterns such as head-nodding, pointing, facial expressions etc. The aim of this study was to investigate the characteristics of nonverbal communication in preschool and younger school-aged children with selective mutism as well as to identify and describe common features of children with selective mutism and children with autism spectrum disorder (ASD) in the assessment environment. In addition, the aim of this study was to determine the distinctive features of children with selective mutism and children with autism spectrum disorder in socially challenging situation (assessment) in order to obtain guidelines that will help in differential diagnosis. Seven girls with SM aged between 5.3 and 9.6 were examined using Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS-2; Lord et al., 2012). The results showed that most of the children with selective mutism had minimal eye contact (57,1%) as well as lack of facial expressions. Children used conventional, instrumental and informational gestures to answer the questions, but they rarely used descriptive gestures. Furthermore, participants rarely initiated social interactions, offered information about themselves and asked for information. Although girls with SM showed characteristics of communication and interaction that are similar with those seen in children with autism spectrum disorder, there are behaviors which are distinctive characteristics of these two disorders. Deficits in verbal and nonverbal communication in children with SM are present only in select settings. In addition, lack of stereotyped and other abnormal behaviors, use of gestures and affectionate social relationships are characteristics that clearly differentiate selective mutism and autism spectrum disorder.
Keywords
selektivni mutizam
neverbalna komunikacija
ADOS-2
poremećaj iz spektra autizma
Keywords (english)
selective mutism
nonverbal communication
ADOS-2
autism spectrum disorder
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:158:334190
Study programme Title: Speech and Language Pathology Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra logopedije (magistar/magistra logopedije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-07-13 13:48:36