Abstract | Poremećaji tečnosti govora vrlo su složeni poremećaji koji utječu na gotovo sve dimenzije života. Znanja, stavovi i uvjerenja nastavnika značajno utječu na znanja, stavove i uvjerenja učenika kojima predaju te time i na okruženje u kojem se nalazi učenik koji ima poremećaj tečnosti govora, na njegovu sliku o sebi i poremećaju te posredno i na njegove stavove prema komunikaciji, njegov socijalni život i akademski uspjeh.
Cilj ovog istraživanja je istražiti osviještenost nastavnika osnovnih škola u Republici Hrvatskoj o poremećajima tečnosti govora te utjecaja regije Republike Hrvatske u kojoj nastavnici rade, rada u razrednoj ili predmetnoj nastavi te prisutnosti stručnog suradnika – logopeda u školi u kojoj nastavnici rade na svjesnost nastavnika o poremećajima tečnosti govora.
Za potrebe istraživanja kreirana je on-line anketa koja je provedena putem Google platforme, a kojom se ispitivala svjesnost nastavnika o poremećajima tečnosti govora, te njihovo znanje, stavovi i uvjerenja o poremećajima tečnosti govora. U istraživanju je sudjelovalo 262 nastavnika koji su podijeljeni u po 2 grupe s obzirom na regiju Republike Hrvatske u kojoj rade, na to rade li u razrednoj ili predmetnoj nastavi, te s obzirom na to ima li škola u kojoj rade zaposlenog stručnog suradnika – logopeda. Uzorak su činili nastavnici iz cijele Republike Hrvatske. Podaci dobiveni ovim istraživanjem obrađeni su neparametrijskim testiranjem i deskriptivnom analizom.
Rezultati pokazuju da postoji statistički značajna povezanost između svjesnosti nastavnika o poremećajima tečnosti govora i rada u razrednoj ili predmetnoj nastavi. Nastavnici koji rade u razrednoj nastavi imaju više znanja i pozitivnije stavove i uvjerenja o poremećajima tečnosti govora. Regija Republike Hrvatske u kojoj nastavnici rade kao i ima li škola u kojoj rade zaposlenog stručnog suradnika – logopeda ne utječu značajno na svjesnost, znanja, uvjerenja i stavove nastavnika o poremećajima tečnosti govora. |
Abstract (english) | Speech fluency disorders are very complex disorders that affect almost every dimension of life. Teachers' knowledge, attitudes and beliefs significantly influence the knowledge, attitudes and beliefs of the students they teach, and thus the environment in which the student who has speech fluency spends lots of his time, his self-image and, indirectly, his attitudes towards communication, his social life and academic success.
The aim of this research is to investigate the awareness of elementary school teachers in the Republic of Croatia about speech fluency disorders and the impact of the region of the Republic of Croatia in which teachers work, work in classroom or subject teaching, and the presence of a professional SLP at a school where teachers work on teachers' awareness of speech fluency disorders.
For the purposes of the research, an online survey was created, conducted through the Google Platform, which examined teachers' awareness of speech fluency disorders, as well as their knowledge, attitudes and beliefs about speech fluency disorders. The study involved 262 teachers, which are divided into 2 groups, depending on the region of the Republic of Croatia in which they work, whether they work in class or subject teaching, and whether there is a professional associate - SLP in their school. The sample consisted of teachers from all over the Republic of Croatia. The data obtained from this study were processed by non-parametric testing and descriptive analysis.
The results show that there is a statistically significant correlation between teachers' awareness of speech fluctuations and work in classroom or subject teaching. Classroom teachers have more knowledge and more positive attitudes and beliefs about speech fluency disorders. The region of the Republic of Croatia in which teachers work, as well as whether there is a SLP in school in which they work, does not significantly affect teachers' awareness, knowledge, beliefs and attitudes about speech fluency disorders. |