Abstract | Poremećaj iz spektra autizma (PSA) složeni je neurorazvojni poremećaj, prisutan od rane dobi,
koji se očituje teškoćama u socijalnoj komunikaciji i socijalnim interakcijama uz prisutnost
ograničenih i ponavljajućih obrazaca u ponašanju, interesima i aktivnostima. Premda nedostatne
ili atipične jezične sposobnosti nisu temeljni dijagnostički kriterij za PSA, najčešće su jedan od
ranih obilježja i prvi znak roditeljske zabrinutosti. Istraživanja najčešće govore o postojanju dviju
skupina djece sa PSA-om - djeca urednih jezičnih sposobnosti i djeca s odstupanjima u jezičnim
sposobnostima. Cilj je ovog preglednog rada dati prikaz dosadašnjih spoznaja o jezičnim
sposobnostima predškolske djece sa PSA-om na svim jezičnim sastavnicama. Nadalje, cilj rada je
i utvrditi postoje li određene specifičnosti jezičnih sposobnosti djece sa PSA-om te naposljetku
opisati istraživanja jezičnih sposobnosti djece sa PSA-om govornika hrvatskog jezika. Pregledom
literature prepoznata je heterogenost djece sa PSA-om koja se očituje i u njihovim jezičnim
sposobnostima. Iako neka djeca sa PSA-om odstupaju u razvoju jezičnih sposobnosti, čini se da
njihov tijek, uz određene atipičnosti, u načelu slijedi tijek urednog razvoja. Ipak, prilikom
usvajanja jezika ne koriste u potpunosti jednake mehanizme kao i djeca urednog razvoja. Nadalje,
njihova je jezična proizvodnja okarakterizirana osobitostima poput žargona i neologizama te
idiosinkratskih fraza. Morfosintaktički razvoj djece sa PSA-om najčešće je u skladu sa
sveukupnim jezičnim sposobnostima. Ipak, neki autori objašnjenja jednostavnije morfosintakse
djece sa PSA-om pronalaze u temeljnim simptomima autizma. Zaključno, iako se jezične
sposobnosti djece sa PSA-om razlikuju, većina autora se slaže kako se najveći problemi očituju u
uporabi jezika na točan i socijalno prihvatljiv način u komunikacijske svrhe, odnosno gotovo sva
djeca sa PSA-om pokazuju pragmatičke teškoće. Nadalje, pregledom hrvatske literature
primijećen je značajan nedostatak istraživanja o jezičnim sposobnostima djece sa PSA govornika
hrvatskog jezika. |
Abstract (english) | Autism spectrum disorder (ASD) is a complex neurodevelopmental disorder, present from early
development, which is characterized by difficulties with social communication and social
interaction and repetitive patterns in behaviors, interests, and activities. Although insufficient or
atypical language skills are not a fundamental diagnostic criterion for ASD, they are one of the
earliest signs and the first sign of parental concern. Researchers most often state about two
subgroups of children with autism based on their language abilities, children with impaired
language abilities and children without language impairment. The aim of this paper is to present
current knowledge about the language abilities of preschool children with ASD in all components
of language. Furthermore, the second aim of this paper is to determine if children with ASD are
characterized with certain language specifics and to conduct a review of available research about
language abilities of Croatian children with ASD. Review of literature shows a great degree of
heterogeneity in children with ASD, which is also reflected in their language abilities. Although
some children with ASD differ in language abilities, it seems like their language development,
with some atypicality, follows the typical development. Nevertheless, children with autism have
somewhat different mechanisms while language acquisition. Furthermore, their language
production is characterized by neologisms, jargon, and idiosyncratic phrases. The morphosyntactic
development of children with ASD is mostly in common with their overall language abilities,
however, some authors’ explanation of the simpler morphosyntax of children with ASD found in
the underlying symptoms of ASD. In conclusion, even though the language abilities of children
with ASD differ, most authors agree that the main troubling is manifested in the use of language
in a correct and socially acceptable way. Apropos, almost all children with autism show pragmatic
difficulties. Moreover, while reviewing Croatian literature, it has been noticed a significant lack
of research about the language abilities of Croatian speaking children with ASD. |