Title Ocjenjivanje kvalitete tona glazbenih instrumenata
Author Alojzije Seder
Mentor Ivan Jelenčić (mentor)
Committee member Hrvoje Domitrović (član povjerenstva)
Committee member Ivan Jelenčić (član povjerenstva)
Committee member Nikša Gligo (član povjerenstva)
Committee member Branko Somek (član povjerenstva)
Committee member Siniša Fajt (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Electrical Engineering and Computing (Department of Electroacoustics) Zagreb
Defense date and country 2004-09-27, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline TECHNICAL SCIENCES Electrical Engineering
Universal decimal classification (UDC ) 53 - Physics 78 - Music. Musical instruments and accessories 004 - Computer science and technology. Computing. Data processing
Abstract U ovom radu predložen je postupak objektivnog ocjenjivanja kvalitete gitara i srodnih glazbala. Postupak dobivanja parametara zasniva se na subjektivnim testovima dovoljnog broja izvježbanih ispitanika, ali i određenog broja slušatelja različitih profila. U radu su obrađeni i analizirani pojmovi iz glazbene akustike, posebno glazbeni zvuk i njegova definicija. Osobita pozornost posvećena je psihologiji slušanja, pa su razmatrani i definirani parametri koji omogućuju subjektivnu procjenu kvalitete. U radu je nadalje obrađen tzv. glazbeni govor, gdje su dana tumačenja vezana uz glazbenu terminologiju i vezu objektivnih glazbenih i subjektivnih parametara: frekvencije, dinamike, snage i akustičkog spektra, kao objektivnih veličina, te intonacije, boje tona, glasnoće, svjetline i zaobljenosti kao subjektivnih parametara, kao i nastanak glazbenoga zvuka, glazbenih ljestvica i intervala. Posebna je pozornost posvećena definiciji tona gitare, pa su uz opće parametre uvedeni i subjektivni parametri. Budući da glazbeni doživljaj čine svirač, instrument i prostor izvođenja, analizirana je u određenoj mjeri i akustika prostora, a pojedini parametri povezani su s utjecajem prostora na glazbenu izvedbu. To povezivanje omogućilo je dobivanje manjeg ali dovoljnog broja parametara za određivanje kvalitete tona instrumenta. Na osnovi odabira 30 gitara i uzimanjem jedne kao referentne te subjektivnih ispitivanja, dobiveni su rezultati koji su omogućili uvođenje predloženog objektivnog mjernog postupka koji je omogućio dobru korelaciju sa subjektivnim ispitivanjem. Ujedno je ukazano na predikciju parametara pri gradnji novih glazbala kao na mogućnost koja pokazuje kako i kojim putem treba pristupiti gradnji instrumenta. To je dovelo do zaključka da su glasnoća, fokus i uravnoteženost pokazatelji prvog reda zvučne kvalitete gitare, dok su svjetlina, zaobljenost i sl. pokazatelji kvalitete drugog reda. Uveden je postupak mjerenja impulsnim odzivom koji u određenoj mjeri može dati doprinos ukupnoj ocjeni.
Abstract (english) This work suggests a procedure for objective evaluation of quality of guitars and similar musical instruments. The procedure for acquiring parameters is based on subjective testing of sufficient number of trained examinees, as well as testing of certain number of listeners of various profiles. In this work an analysis of terms of musical acoustics is provided, with emphasis on musical tone and its definition. Special attention was paid to psychology of listening and parameters that enable subjective evaluation of sound quality. This work also discusses so called «music language», providing explanations related to different musical terminology and relationship between objective and subjective components of music: frequency, dynamics, power and spectre as objective parameters, and pitch, timbre, volume, tone brightness and roundness as subjective parameters, as well as rising of tone, scale and intervals. Additional attention was paid to definition of tone of the guitar, in the way that, beside general parameters, some subjective parameters were introduced. Since a musical experience is created by the performer, the instrument and the acoustic environment, it was deemed necessary to analyze the acoustics of space to a measure, while contributing parameters were associated with musical performance being affected by the acoustic space. This association yielded a smaller, but sufficient number of parameters for determining the quality of tone of the instrument. A reference was chosen from a selection of 30 guitars and subjectively evaluated. This gave results which provided basis for introducing the suggested objective measurement procedure which correlates well with subjective evaluation and indicates the prediction of contributing parameters in building new instruments by suggesting a way and approach to building them. All this leads to a conclusion that volume, focus and tone balance are first rate criteria in determining the sound quality of a guitar, while tonal brightness and roundness are second rate criteria in this respect. An impulse response measurement procedure is introduced, which to a certain measure can contribute to the final judgement.
Keywords
Akustika
fizika
glazba
gitara
violina
konstrukcija
kvaliteta tona instrumenta
Keywords (english)
Acoustics
physics
music
guitar
violin
quality of tone of the instrument
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:168:832967
Study programme Title: Doctoral study programme "Electrical Engineering and Computing" Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, po-dručje tehničkih znanosti (doktor/doktorica znanosti, po-dručje tehničkih znanosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Closed access
Terms of use
Created on 2019-06-06 12:23:49