Abstract | Kolosej je prva građevina kojom se rad bavi isključivo jer je njegova pojava simbol Rima. Poprište gladijatorskih borbi, scena lova, pogubljenja, no i daleko više od toga. Za neke simbol patnje i tiranije te netrpeljivosti, za druge pak simbol veličine jednog vremena te povezanosti naroda i vlasti utjelovljeno u jednu građevinu. Njegova kontroverzija nikoga ne ostavlja ravnodušnim, i uvijek je teško biti objektivan u njegovoj blizini. Osim njega, tu je i Circus Maximus koji svojom veličinom drži prvo mjesto u ovom radu, no stupanj očuvanosti je vrlo malen. Razlika između njega i Koloseja je ta što je Circus puno prihvaćeniji jer u njemu nije bilo krvoprolića, što je odgovaralo pripadnicima svih religija (prvenstveno Kršćanima). Iako im se je funkcija donekle presijecala, ove dvije građevine su drukčije i oblikom i mjestom u rimskoj povijesti. Građevina monumentalne funkcije, Konstantinov slavoluk, pripada potpuno drukčijem tipu zdanja. Ne samo da joj je funkcija drukčija, već je stil gradnje vrlo neobičan. Predstavlja jedinstven zbir raznih ranijih prikaza, skinutih sa starijih građevina i premješten na slavoluk. Još je interesantnije to što ga dijele četiri cara, iz čijih života prikazuje najveće uspjehe. Nitko ne može ostati ravnodušan kraj njega, a opet se nekako iz njega može osjetiti duh dekadencije kasnih stoljeća Rima. Augustov Mauzolej, misteriozna građevina, jedan je od primjera kulturnog zapostavljanja povijesti, ali i primjer koliko su i vjerske građevine imale ne samo vjersku funkciju, nego i političku i propagandnu. Mauzolej je podsjetnik kako se ništa nigdje ne događa slučajno, i kako sve, pa i one svakodnevne pojave poput mjesta posljednjeg počinka, imaju svoju višu funkciju. Panteon, spomenik kozmopolitizmu, još je jedan od spomenika koji je imao ulogu spojiti Rim. Središte svih vjera i kultova Carstva, jedinstven je i neponovljiv u svojoj ulozi. Nigdje u Carstvu ne nalazimo spomenik slične funkcije, a niti njegova estetska vrijednost nije za odbaciti. Kupola i oculus nikoga ne mogu ostaviti ravnodušnim, a jedino njihova tehnička izvedba zadivljuje još više od njihove ljepote. |