Abstract | Obitelj je odgojna sredina u kojoj dijete stječe prve spoznaje i životna iskustva. Ona najznačajnije i najneposrednije utječe na odgoj i razvoj djeteta te na proces stjecanja i razvijanja djetetovih znanja, vještina, umijeća i navika. Na obitelji je velika odgovornost prema djetetu te ona čini presudan utjecaj na djetetov razvoj. Obiteljska klima i odnosi koji vladaju u njoj pri tome igraju ključnu ulogu, oni uvjetuju rast i razvoj djeteta u svim područjima – tjelesnom, intelektualnom, emocionalnom, socijalnom, moralnom, estetskom i radnom. Ovisno o tome kakva je kvaliteta obiteljskih odnosa i u kakvim uvjetima obitelji žive, dijete će razvijati svoju osobnost, ali i brojne druge vještine, umijeća i navike koje su mu prijeko potrebne za budući život. Budući da se obitelji međusobno razlikuju po kvaliteti odnosa i uvjeta u kojima žive, može se govoriti o dvjema vrstama obiteljske klime, pozitivnoj i negativnoj, koje različito utječu na djetetov razvoj. Pozitivna obiteljska klima i međusobni odnosi između roditelja i djeteta važni za njegov optimalan razvoj, a negativna obiteljska klima i neprimjereni odnosi između roditelja i djeteta rizičan su faktor zbog kojeg dolazi do kompleksnih problema u razvoju djeteta. Stoga se može zaključiti da su pozitivna, poticajna i adekvatna obiteljska klima, prihvaćajući i emocionalno topli roditelji, značajan čimbenik uspješnosti obiteljskog odgoja i razvoja djeteta te je dijete koje odrasta u takvim okolnostima podložnije odgojnim utjecajima. Dijete koje živi u obitelji u kojoj su roditelji emocionalno hladni i otuđeni bit će daleko nepristupačnije za odgojne utjecaje. |