Abstract | Cilj ovog rada je prikazati odgojne utjecaje izvannastavnih i izvanškolskih aktivnosti. Izvannastavne i izvanškolske aktivnosti važni su čimbenici kvalitetnog provođenja slobodnog vremena djece i mladih. Zbog toga se u radu analiziraju i definiraju slobodno vrijeme, slobodne aktivnosti, izvannastavne i izvanškolske aktivnosti. Utvrđuju se čimbenici za njihovo kreiranje, te se naglašavaju pedagoški i odgojni utjecaji aktivnosti slobodnog vremena. Postoje brojne teorije i definicije slobodnog vremena, no najučestalija je ona koja govori kako je to vrijeme oslobođeno organiziranog rada i vrijeme u kojem se pojedinac posvećuje sebi i svom osobnom razvoju. Izvanškolske aktivnosti imaju veliki značaj jer mladima daju mogućnost okupljanja i provođenja zajedničkog vremena. Tijekom povijesti, aktivnosti slobodnog vremena provodile su se izvan institucija pod vodstvom različitih udruga, klubova i organizacija koje su nastojale okupiti djecu i mlade. Nakon što su škole krenule s organiziranjem aktivnosti koje su se s vremenom počele spajati s pojedinim predmetima, nastale su izvannastavne aktivnosti. Ove aktivnosti bi trebale djeci i mladima kvalitetno ispuniti slobodno vrijeme, približiti ih školi, pružiti im osjećaj pripadnosti zajednici, ali najvažnije je da se organiziraju u skladu s interesima i željama učenika, učitelja i šire kulturno-društvene zajednice. Kreatori ovih aktivnosti trebali bi u prvom redu biti učenici, učitelji i roditelji. Čovjek uči i odgaja se cijeloga života. Odgoj se ne odvija samo u obitelji i školi, nego i u drugim ljudskim aktivnostima pa tako i onim u slobodnom vremenu. Različitim aktivnostima stječu se različita iskustva, kompetencije, dobiva se na kompetitivnosti i usvajaju se nove norme i pravila ponašanja. Cilj škola je omogućiti učenicima stjecanje kompetencija, iskustva, ispunjavanje želja i interesa te preventivno djelovanje na moguće negativne utjecaje okoline. |