Abstract | U radu je prikazana povijest prvih sto i šezdeset godina prvog hrvatskog pedagoškog časopisa Napredak, časopisa koji izlazi još i danas, s naglaskom na ulogu koju je tijekom druge polovine 19. i prve polovine 20. stoljeća imao u usmjeravanju i oblikovanju čitateljskih navika ne samo svojih čitatelja, mahom pedagoga i učitelja, već i učenika na koje su učitelji u svom radu mogli imati utjecaja, kao i njihovih roditelja, odnosno cijeloga puka. Rad se sastoji od teorijskog i istraživačkog dijela. U teorijskom dijelu, pored opisivanja same povijesti časopisa čija je svrha bila ojačati razvoj hrvatskog, pri tome osobito pučkog školstva i pedagogije, prikazane su kulturne i društvene prilike u Hrvatskoj u razdoblju od 1850. godine do 1950. godine, kao i sama povijest hrvatskog školstva i pedagogije u razdoblju koje je istraživanjem pokriveno – od 1859. godine, kada časopis počinje izlaziti, do sredine 20. stoljeća. Prikazan je i utjecaj koji je časopis Napredak ostvario u prvih sto i šezdeset godina izlaženja, a koji se odrazio na mišljenja i stavove hrvatskog učiteljstva, te njihovu volju i odlučnost u unaprjeđivanju prosvjetnih interesa i educiranja javnosti. Istraživački dio rada donosi rezultate sadržajne analize članaka vezanih uz problematiku knjige i čitanja. Identificirani članci su podijeljeni u tri tematske kategorije: problem analfabetizma i važnost širenja pismenosti kao preduvjet stvaranja i razvijanja čitateljskih navika, uloga knjižnica u oblikovanju čitateljskih navika te knjižarski oglasi, preporuke za čitanje i recenzije knjiga. Istraživanje je pokazalo da je tijekom cijelog analiziranog razdoblja časopis ostao vjeran svojoj prvotnoj misiji – razvoju hrvatskog osnovnog školstva te brizi za odgoj i obrazovanje djece, no da se tijekom vremena tematika mijenjala ovisno o problemima koji su za pojedino razdoblje bila goruća – od problema nepismenosti, manjka učitelja, njihova nedovoljnog obrazovanja do opasnosti koja vrebaju od čitanja beletristike (romana), potrebe otvaranja školskih i pučkih knjižnica, važnosti razvoja i usmjeravanja čitateljskih navika učitelja i učenika, ali i njihovih roditelja, školskih reformi i sličnom. Zaključuje se da je časopis, kao prvi hrvatski pedagoški časopis, zasigurno bio ključan za razvoj hrvatskog školstva jer je progovarao o aktualnim problemima i nastojao iznaći za njih rješenja. |