Abstract | Jednostavan pristup informacijama, popraćen brzim tehnološkim napretkom koji značajno mijenja dinamiku i pomiče granice autorskih prava, sve više dovodi do neetičnog ponašanja i kršenje autorskih prava. Cilj je ovoga rada propitati koliko se na sprečavanje takvih praksi može utjecati tijekom osnovnoškolskog obrazovanja. U teorijskom dijelu rada nastojalo se obuhvatiti i predstaviti osnovne koncepte autorstva – poput samog pojma autorskog djela i povezanih koncepcija, potom razvoja autorskog prava kroz povijest, kao i suvremenog autorstva, definiranje autorskog prava, a predstavljene su i vrste autorskog prava, kao i njegova ograničenja i zaštita. Učenici predmetne nastave ponekad ne mogu pojmiti kompleksnost koncepta autorstva, zbog čega bi upravo kroz obrazovni sustav trebali usvojiti barem temeljna načela autorskog prava, kao i osvijestiti važnost poštivanja etičkih smjernica i odgovornog korištenja tuđeg intelektualnog vlasništva, a u tome ključnu ulogu imaju nastavnici. Sukladno tome, cilj je istraživačkog dijela ovoga rada istražiti na koji način nastavnici i učenici predmetne nastave percipiraju autorska prava, kao i na koji ih način, te u kojoj mjeri primjenjuju u nastavnom procesu, te dati uvid u pristupe obrazovnog sustava po pitanju autorskih prava. Istraživanje je provedeno metodom anketnog upitnika kojim se ispitalo ukupno 47 nastavnika predmetne nastave iz hrvatskog jezika, te glazbene i likovne kulture u osnovnim školama na području Osječko-baranjske županije. Rezultati su ukazali na činjenicu da je važnost autorskih prava i njihovog poštivanja prepoznata u obrazovnom sustavu, no preostaje još mnogo prostora za napredak u tome području. Primjetni su i napori usmjereni na promicanje svijesti o pravilnoj upotrebi autorskih prava, što utire put daljnjem razvoju i poboljšanju obrazovnog sustava po pitanju koncepta i zaštite autorskih prava. |