Title Odnos dobi, spola i moralnog odlučivanja
Title (english) Relationship among Age, Gender and Moral Reasoning
Author Petra Šoletić
Mentor Mladenka Tkalčić (mentor)
Committee member Tamara Martinac-Dorčić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Mladenka Tkalčić (član povjerenstva)
Committee member Domagoj Švegar (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Humanities and Social Sciences (Department of Psychology) Rijeka
Defense date and country 2017-12-14, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology
Abstract Rad se bavi ispitivanjem moralnih odluka, odnosno procjenama prihvatljivosti dilema. Detaljnije, cilj ovog rada je ispitati postoje li razlike u donošenju moralnih odluka, odnosno u procjeni prihvatljivosti dilema, između ispitanika različite dobi za koje se, prema literaturi, može prepostaviti da imaju različit stupanj razvoja prefrontalnog korteksa ključnog za procese moralnog odlučivanja. Također, cilj nam je utvrditi postoje li spolne razlike u donošenju moralnih odluka, kao i razlike u proporcijama potvrdnih odgovora između tri kategorije dilema. Navedene kategorije su sljedeće: ne-moralne dileme (bez moralnog sadržaja), osobne moralne dileme (potresne i emocionalne) i ne-osobne moralne dileme (manje potresne i emocionalne od osobnih moralnih dilema). U istraživanju je sudjelovalo 52 učenika (23 ženskog i 29 muškog spola) Prve sušačke hrvatske gimnazije u Rijeci u rasponu dobi od 15 do 18 godina te 60 studenata (50 ženskog i 10 muškog spola) Filozofskog fakulteta u Rijeci u rasponu dobi od 20 do 27 godina. Istraživanje je provedeno na računalima. Ispitanicima je prezentirano 39 dilema (13 osobnih moralnih, 13 ne-osobnih moralnih i 13 ne-moralnih) za koje su odgovarali jesu li, prema njihovom mišljenju, one moralne ili ne. Rezultati su pokazali značajan efekt vrste dileme na proporciju potvrdnih odgovora na dileme. Ispitanici su značajno češće ne-moralne dileme procjenjivali prihvatljivijima od ne-osobnih i osobnih moralnih dilema. Također, ne-osobne moralne dileme su značajno češće procjenjivali prihvatljivijima od osobnih moralnih dilema. Utvrđena je značajna interakcija vrste dilema i grupe. Postoji značajna razlika između učenika i studenata u davanju potvrdnih odgovora na osobne moralne dileme, pri čemu su učenici davali značajno više potvrdnih odgovora na osobne moralne dileme od studenata . Utvrđena je značajna interakcija vrste dilema i spola. Postoji značajna razlika između muškaraca i žena u davanju potvrdnih odgovora na osobne moralne dileme. Muškarci su davali značajno više potvrdnih odgovora na osobne moralne dileme od žena.
Abstract (english) In general, this research was examining moral judgements, that is, judgements of acceptability of dilemmas. The aim of this research was to examine differences in moral judgement between participants for whom were supposed that, according to the literature, had different degree of development of prefrontal cortex. Also, the second aim was to examine sex differences in moral judgement, as well as the differences in proportions of „appropriate“ responses to three types of dilemmas. These dilemmas were divided into non-moral (without moral meaning), moral impersonal dilemmas (intuitively impersonal and less emotional) and personal moral dilemmas (intuitively „up close“, personal and more emotional). Participants were 52 high school students (23 female and 29 male) of „Prva sušačka hrvatska gimnazija“ in Rijeka aged 15 to 18 and 60 students (50 female and 10 male) at Faculty of Fumanities and Social Sciences aged of 20 to 27. Research was conducted on computers. Participants responded to 39 dilemmas (13 personal moral dilemmas, 13 impersonal moral dilemmas and 13 non-moral dilemmas) by pressing one of two buttons („appropriate“ or „inappropriate“) on the keybord. The results showed significant effect of dilemma on the proportion of „appropriate“ responses. Participants gave significately more „appropriate“ responses to non-moral dilemmas compared to moral impersonal and moral personal dilemmas. Also, participants gave significately more „appropriate“ responses to moral impersonal compared to moral personal dilemmas. Results also showed significant interaction of Group x Dilemma. There is a significant difference between high school students and faculty students in proportion of „appropriate“ responses to personal moral dilemmas. High school students gave significately more „appropriate“ responses to personal moral dilemmas compared to faculty students. Results also showed significant interaction of Sex x Dilemma. There is a significant difference between men and women in proportion of „appropriate“ responses to personal moral dilemmas. Men gave significately more „appropriate“ responses to personal moral dilemmas compared to women.
Keywords
moralno odlučivanje
ne-moralne dileme
ne-osobne moralne dileme
osobne moralne dileme
prefrontalni korteks
spolne razlike
Keywords (english)
moral judgement
non-moral dilemmas
impersonal moral dilemmas
personal moral dilemmas
prefrontal cortex
sex differences
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:186:205535
Study programme Title: Psychology Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra psihologije (magistar/magistra psihologije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-11-27 07:38:44