Abstract | Cjeloživotno učenje i obrazovanje sustav je stjecanja znanja, vještina, sposobnosti i kompetencija, formalnim, neformalnim i informalnim programima u svim razdobljima ljudskog života koji se već više desetljeća razvija u Europi i državama članicama Europske unije. Svaka država koja želi postati moderno, razvijeno društvo, društvo znanja, svjesna je koliko je važno ulaganje u ljudski kapital/znanje. Svaki napredak u znanosti, tehnologiji, gospodarstvu i društvu traži čovjeka koji će pratiti, nadograđivati i usavršavati svoja postojeća znanja, sposobnosti i vještine ili stjecati nova znanja, sposobnosti i vještine. U radu je istaknuta važnost cjeloživotnog učenja i obrazovanja i njene sastavnice obrazovanja odraslih. Prikazan je razvoj obrazovanja odraslih u EU i u Hrvatskoj te zakonska regulativa, institucije i ustanove u Hrvatskoj koje ga provode. Nadalje je u radu prikazan razvoj i značaj dva centra za kulturu i sedam pučkih otvorenih učilišta u Zagrebačkoj županiji te je prikazana i analizirana ponuda njihovih obrazovnih programa i potražnja i potrebe za kvalifikacijama na tržištu rada u ispostavama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u Zagrebačkoj županiji i to prema obrazovnoj razini. Cilj ovog rada je dobiti odgovore na pitanja prati li ponuda obrazovnih programa u centrima za kulturu i pučkim otvorenim učilištima Zagrebačke županije potrebe za kvalifikacijama koje se pojavljuju na tržištu rada Zagrebačke županije te postoji li potreba za usklađivanjem i prilagodbom obrazovnih programa u centrima za kulturu i pučkim otvorenim učilištima na području Zagrebačke županije u skladu sa potrebama tržišta rada? Dobiveni rezultati nam govore o djelomičnoj usklađenosti ponude obrazovnih programa u centrima za kulturu i pučkim otvorenim učilištima Zagrebačke županije i potražnje za određenim kvalifikacijama u ispostavama HZZ-a u Zagrebačkoj županiji. Budućnost pučkih otvorenih učilišta i centara za kulturu ovisit će o njihovom praćenju potreba na tržištu rada, praćenju potreba pojedinca te brzoj prilagodbi i osmišljavanju te ponudi i provođenju kvalitetnih obrazovnih programa usklađenih sa potrebama pojedinca i društva. |
Abstract (english) | Lifelong learning and education is a system of acquiring knowledge, skills, capabilities and competences through formal and informal programs in all stages of life, which is being developed in Europe and member states of the EU for decades. Every state that aims to become a modern, developed society, a society of knowledge, is aware of the importance of investment in human capital/knowledge. A man who follows, upgrades and perfects his existing knowledge, capabilities and skills, or acquires new knowledge, capabilities and skills is a prerequisite for any progress is science, economy and society.
This paper emphasises the importance of lifelong learning and education, and education of adults in particular. The development of education of adults in the EU and Croatia is presented, along with legal framework and institutions in Croatia which implement it. Also presented is the development and significance of two cultural centres and seven public open universities, along with an analysis of the offer of their educational programs and of the demand and supply of the qualifications on the Croatian labour market in the branches of the Croatian Employment Service in Zagreb County, according to educational level. The aim of this paper is to examine whether the offer of educational programs in cultural centres and public open universities of Zagreb County follows the demand for qualifications which appear on the labour market of Zagreb County, and whether there is a need for adjustment of the educational programs in the cultural centres and the public open universities in Zagreb County Area to the demands of the labour market? The results show that the offer of educational programs in the cultural centres and the public open universities is partially adjusted to the demand for certain qualifications in the branches of the Croatian Employment Service in Zagreb County. The future of public open universities and cultural centres depends on their following the needs of the labour market, following the needs of the individual, quick adjustment and conceiving, offering and performing quality educational programs adjusted to the needs of the individual and the society. |