Abstract | Cilj ovog istraživanja bio je ispitati doprinos crta ličnosti, inteligencije i načina provođenja slobodnog vremena u objašnjenju vokacijskih interesa, a uz to se provjeravala i inkrementalna valjanost načina provođenja slobodnog vremena povrh crta ličosti i
inteligencije. Istraživanje je provedeno na 263 učenika, polaznika osmih razreda Osnovne škole Vladimir Gortan u Rijeci, od kojih je bilo 128 učenica te 135 učenika. Korišteni su Upitnik za samoprocjenu profesionalnih interesa, Petofaktorski upitnik ličnosti, tri subtesta iz baterije Diferencijalnih testova sposobnosti za učenike osnovnih škola (Test verbalnog rasuđivanja, Test numeričkog rasuđivanja i Test apstraktnog rasuđivanja) te Upitnik općih podataka koji, između ostalog, sadrži i dio kojim se ispituje način provođenja slobodnog vremena kod učenika. Korištenjem hijerarhijskih regresijskih analiza pokazalo se da su crta otvorenosti i
bavljenje sportskim aktivnostima pozitivni prediktori realističnih interesa, a pohađanje kulturnih događaja negativan prediktor. Negativan prediktor je i spol¸ što znači da će dječaci pokazivati više realističnih interesa od djevojčica. Pozitivni prediktori istraživačkih interesa su crte savjesnosti i otvorenosti za iskustva, numeričke i apstraktne sposobnosti te pohađanje
dodatnog obrazovanja, a crta ugodnosti je negativan prediktor. Spol je pozitivan prediktor umjetničkih interesa te će ovaj tip interesa biti više zastupljen kod djevojčica nego li kod dječaka. Crta otvorenosti za iskustva je također pozitivni prediktor umjetničkih interesa, dok je njihov negativan prediktor crta savjesnosti. Socijalni interesi imaju samo pozitivne prediktore, a to su crta ekstraverzije i spol¸ odnosno djevojčice pokazuju više socijalnih interesa od dječaka. Ekstraverzija, savjesnost, bavljenje sportom te druženje s prijateljima su pozitivni prediktori poduzetničkih interesa, a crta ugodnosti i apstraktne sposobnosti su
negativni prediktori ovog tipa vokacijskih interesa¸ isto kao i spol¸ a iz toga proizlazi da dječaci postižu više rezultate za ovaj tip interesa nego li djevojčice. Te naposljetku, savjesnost i pohađanje kulturnih događaja su pozitivni prediktori konvencionalnih interesa, a sposobnost apstraktnog rasuđivanja je njihov negativan prediktor. |
Abstract (english) | The aim of this study was to examine the contribution of personality traits, intelligence, and leisure time to explaining vocational interests, and to examine the incremental validity of leisure time over personality traits and intelligence.
The research was conducted on eighth grade students, 263 of them, of Vladimir Gortan Elementary School in Rijeka, of whom 128 were females and 135 were males. The Professional Interests Self-Assessment Questionnaire, the Big Five Inventory, the three battery tests of Differential Ability Tests for Elementary School Students (Verbal Reasoning
Test, Numerical Reasoning Test, and Abstract Reasoning Test) were used, as well as a general information questionnaire that included questions about how students spend their free time. Using hierarchical regression analyzes, it has been shown that openness and engaging in sporting activities are positive predictors of realistic interests and attendance at cultural
events is a negative predictor. Gender is also a negative predictor, meaning that boys will show more realistic interests than girls. Positive predictors of investigative interests are traits of conscientiousness and openness to experiences, numerical and abstract abilities, and attending additional education¸ and the agreeableness is a negative predictor. Gender is a
positive predictor of artistic interests and this type of interest will be more prevalent in girls than in boys. The trait of openness to experiences is also a positive predictor of artistic interests, while their negative predictor is conscientiousness. Social interests have only positive predictors, which is the extraversion trait and gender, that is, girls show more social
interests than boys. Extroversion, conscientiousness, playing sports and hanging out with friends are positive predictors of entreprising interests, and agreeableness and abstract ability are negative predictors of this type of vocational interests, as well as gender, which results in boys achieving more results for this type of interest than girls. Ultimately, conscientiousness
and attendance at cultural events are positive predictors of conventional interests, and the ability to make abstract judgments is their negative predictor. |