Title Vrijednosti budućih nastavnika kao čimbenik skrivenog kurikuluma
Title (english) The Values of Student Teachers as an Aspect of the Hidden Curriculum
Author Mia Lakotić
Mentor Siniša Kušić (mentor)
Mentor Kornelija Mrnjaus (komentor)
Committee member Sofija Vrcelj (predsjednik povjerenstva)
Committee member Siniša Kušić (član povjerenstva)
Committee member Kornelija Mrnjaus (član povjerenstva)
Committee member Anita Zovko (član povjerenstva)
Committee member Vesna Kovač (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Humanities and Social Sciences (Department of Pedagogy) Rijeka
Defense date and country 2020-12-16, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy
Abstract Vrijednosti su poželjne predodžbe prema kojima pojedinci biraju svoje akcije, vrednuju ljude i događaje te objašnjavaju svoje akcije i vjerovanja (Schwartz, 1999, prema Mrnjaus, 2008). Važno je da škola, društvena institucija od izuzetne važnosti za razvoj društva, promišlja o vrijednostima. Danas je prevladao stav kako vrijednosno neutralna škola ne postoji, no ipak ne postoji konsenzus oko toga koje vrijednosti trebaju biti zastupljene u odgojno-obrazovnom radu te na koji način. Obrazovni sustav formira ili blokira određene vrijednosti putem kurikuluma i skrivenog kurikuluma, a ključnu ulogu ovdje imaju nastavnici čije su osobne vrijednosti također važne budući da upravljaju njegovim ponašanjem, odabirom nastavnih metoda, komunikacijom i odgojno-obrazovnim radom, a dio su skrivenog kurikuluma. Kako bi nastavnik mogao poticati temeljne vrijednosti kod učenika, neminovno je da ih i on sam posjeduje te da se one odražavaju kroz njegov rad. Diplomski rad nastoji prikazati dosadašnje spoznaje o vrijednostima, odgoju za vrijednosti, vrijednostima nastavnika te vrijednostima koje su poželjne da ih učenici usvoje. Opći cilj istraživanja bio je ispitati stavove budućih nastavnika o vrijednostima te prenošenju vrijednosti na učenike. Provedeno je kvantitativno istraživanje metodom anketiranja. Rezultati su pokazali kako ispitani budući nastavnici najviše cijene nezavisnost, univerzalizam i dobrohotnost (ponajviše odanost, uslužnost i jednakost), a iste vrijednosti smatraju poželjnim za učenike. Svjesni su složene i odgovorne uloge koju imaju u prenošenju vrijednosti, a smatraju kako će vrijednosti najčešće prenositi vlastitim primjerom te načinom na koji se odnose prema učenicima, kolegama i drugim zaposlenicima škole. Skriveni kurikulum odražava se upravo u osobinama nastavnika, vrijednostima koje su važne nastavnicima, odnosu koji nastavnici imaju prema učenicima i kolegama te kroz njihovo ponašanje u razredu (Veugelers i Vedder, 2003, prema Mlinarević, 2016). Smatraju kako će vrlo često koristiti neizravni pristup odgoja za vrijednosti, a često i izravni pristup, stavljajući naglasak na kritičko mišljenje i univerzalne vrijednosti.
Abstract (english) Values are desirable notions according to which individuals choose their actions, assign value to people and events, and explain their actions and beliefs (Schwartz, 1999, according to Mrnjaus, 2008). It is important that school, a social institution of great importance for the development of society, reflects on values. The prevailing view today is that there is no value-neutral school, but no consensus on what values should be represented in educational work and in what way has yet been reached. The education system forms or blocks certain values through curriculum and hidden curriculum. The teachers play a key role here, since their personal values are important as they manage their behavior, choice of teaching methods, communication and educational work, and take part in the hidden curriculum. In order for the teachers to be able to encourage fundamental values in students, it is inevitable that they themselves possesses them and that they are reflected through their work. This master thesis aims to present previous findings about values, education for values, values of teachers and desirable values for students. The general goal of the research was to examine the attitudes of student teachers about values and the transfer of values to their students. Quantitative research was conducted via the survey method. The results showed that the student teachers surveyed value self-direction, universalism and benevolence the most (mostly loyalty, helpfulness and equality), and consider the same values desirable in their students. They show awareness of the complexity and responsibility of their role in transmitting values. They believe that these values will most often be transmitted by their own behavior (by setting an example) and the way they treat students, colleagues and other school employees. The hidden curriculum is reflected in teachers’ traits, values that are important to them, relationship that teachers have with their students and colleagues and through their behavior in the classroom (Veugelers and Vedder, 2003, according to Mlinarević, 2016). They believe that they will be using indirect approach very often, and direct approach often to inculcate values in their students, with emphasis on critical thinking and universal values.
Keywords
odgoj za vrijednosti
prenošenje vrijednosti
skriveni kurikulum
vrijednosti
vrijednosti nastavnika
Keywords (english)
hidden curriculum
teacher values
value transfer
values
values education
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:186:972297
Study programme Title: Pedagogy Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra pedagogije (magistar/magistra pedagogije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2021-02-04 12:19:51