Abstract | Sveučilišta za treću životnu dob su specijalizirane institucije za obrazovanje starijih osoba čiju važnost u unaprjeđenju kvalitete života i razvoja pojedinca, ali i društva općenito, suvremeno društvo uslijed pojačanog trenda starenja stanovništva i produžetka životnog vijeka sve više prepoznaje. Riječ je o modelu cjeloživotnog obrazovanja namijenjenog starijim
osobama čija je djelatnost započela 1973. godine u Francuskoj, osnivanjem L`universite du troisieme age, pri Sveučilištu u Toulouseu, nakon čega je uslijedila ekspanzija istih diljem svijeta. U Hrvatskoj se takvi programi realiziraju pri Sveučilištu za treću životnu dob Zagreb i Sveučilištu za treću dob Rijeka, koje predstavlja predmet našeg istraživanja. Ovaj rad se
fokusirao na ispitivanje uloge Sveučilišta za treću dob Rijeka kao jednog od modela cjeloživotnog učenja namijenjenog starijim osobama. Pri tome smo se usmjerili na prikaz profila polaznika Sveučilišta za treću dob Rijeka ispitivanjem njihovih sociodemografskih karakteristika, kao i na razloge uključivanja u programe, učestalost pohađanja, način na koji
su polaznici prvi puta saznali za program, načine na koje koriste stečena znanja, utjecaj pohađanja na različite aspekte funkcioniranja polaznika, zadovoljstvo polaznika djelovanjem Sveučilišta za treću dob Rijeka, te njihove daljnje planove vezane uz uključivanje u isto. U istraživanju je sudjelovalo 17 ispitanika, polaznika dvaju programa Sveučilišta za treću dob
Rijeka, te je ono provedeno uz pomoć anketnog upitnika. Dobiveni rezultati ukazuju kako su osobe treće životne dobi voljne učiti, da pohađanje sveučilišta pozitivno utječe na različite aspekte njihova funkcioniranja i da su zadovoljni njegovim djelovanjem, upravo zbog čega bi trebalo osigurati širu dostupnost i stalno unaprjeđenje programa kojih sveučilišta za treću
životnu dob ostvaruju. |
Abstract (english) | Universities of the Third Age are specialized educational institutions for older people whose importance in improving the quality of life and development of the individual, but also society in general, modern society due to increased trend of aging population and the extension of life expectancy increasingly recognized. It is a model of lifelong learning designed for elderly people whose activities began in 1973 in France, founding L`universite du troisieme age, at
the University of Toulouse, followed by the expansion of the third age universities all over the world. In Croatia, such programs are implemented at the University of the Third Age of Zagreb and the University of the Third Age of Rijeka, which is a subject of our study. This paper focuses on examining the role of the University of the Third Age of Rijeka as a model of lifelong learning designed for the elderly people. In doing so, we focused on the presentation
of the profile of students of the University of the Third Age of Rijeka examining their sociodemographic characteristics, as well as the participation reasons, frequency of attendance, the way in which the participants first heard about the program, ways of using the acquired knowledge, the impact of attendance on various aspects of the functioning of
participants, satisfaction of students of the University of the Third Age of Rijeka and their further participation plans. Participants of the study were 17 students who attended two programs at the University of the Third Age of Rijeka, and the research was done using questionnaire. The findings indicated that older people are willing to learn, attending the
University positively influences on various aspects of their functioning and that they are satisfied with the activity of the University, which is why there should be ensured wider availability and continuous improvement of programs of the University of the Third Age. |