Title Vrijednost umjetnosti i pitanje nemoralnih umjetničkih djela
Title (english) THE VALUE OF ART AND THE ISSUE OF IMMORAL WORKS OF ART
Author Milica Czerny Urban
Mentor Elvio Baccarini (mentor)
Committee member Iris Vidmar (predsjednik povjerenstva)
Committee member Snježana Prijić-Samaržija (član povjerenstva)
Committee member Una Bauer (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Humanities and Social Sciences (Department of Philosophy) Rijeka
Defense date and country 2021-08-30, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philosophy
Universal decimal classification (UDC ) 13 - Philosophy of mind and spirit. Metaphysics of spiritual life. The occult
Abstract Disertacija se bavi pitanjem vrijednosti umjetničkih djela. Polazišna točka istraživanja jest uočavanje da se iskustvo umjetnosti ne iscrpljuje u estetskom, odnosno da u umjetnosti pronalazimo različite vrste vrijednosti. Od osobitog značaja za ovaj rad jesu estetska, moralna i umjetnička vrijednost, njihov odnos te pokušaj odgovora na pitanje utječe li i kako moralna vrijednost na estetsku, odnosno umjetničku vrijednost umjetnosti. U tom smislu se uvodi striktno razlikovanje između estetske i umjetničke vrijednosti. Umjetnička je vrijednost shvaćena kao kompozitna vrsta vrijednosti. U disertaciji se prikazuje rasprava o odnosu estetske i moralne vrijednosti, izlažu se i analiziraju pozicije autonomizama i moralizama te se naglašava problem koji nemoralna umjetnička djela za izložene pozicije generiraju. Definiranje vrsta nemoralnih djela prvi je korak u rješavanju tih problema. Kao odgovor na izazov nemoralnih umjetničkih djela nudi se unaprijeđena pozicija kognitivnog nemoralizma, umjetnički
kognitivni nemoralizam. To je pozicija koja će pokazati da neka umjetnička djela mogu biti vrijedna upravo zbog svoje nemoralnosti. Naime, pokazujem da umjetnička vrijednost takvih djela može biti uvećana kognitivnim doprinosom kojeg bavljenjem nemoralnim umjetničkim djelom možemo dobiti Na kraju, pokazuje se da film Trijumf volje, unatoč dugoj
praksi korištenja istog kao paradigmatskog primjera, nije idealan primjer nemoralne umjetnosti. Uzimajući u obzir navedeno mogu se izdvojiti četiri ključna cilja koja se disertacijom postižu. Prvo, detektiranje i diferencijacija različitih vrsta vrijednosti umjetnosti s posebnim naglaskom na estetsku, moralnu i umjetničku vrijednost te njihov odnos prikazan kroz temeljne pozicije u raspravi. Drugo, definiranje nemoralih umjetničkih djela i ukazivanje na neprikladnost odgovora pozicija autonomizama i moralizama na njih. Treće, utemeljenje umjetničkog kognitivnog nemoralizma koji će odgovoriti na ranije predstavljene izazove. Četvrto, ukazivanje na neprikladnost Trijumfa volje kao paradigmatskog primjera nemoralne umjetnosti. U tom smislu, disertacija nudi originalan doprinos raspravi o pitanjima vrijednosti umjetnosti i rješavanju izazova koji nemoralna umjetnička djela generiraju.
Abstract (english) The thesis concerns with the question of the value of works of art. The starting point of the research is the observation that the experience of art is not exhausted in the aesthetic, that is, that we find different types of values in art. Of particular importance for this work is the aesthetic, moral and artistic value, their relationship and the attempt to answer the question of
whether and how moral value affects the aesthetic and artistic value of art. In this sense, a strict distinction between aesthetic and artistic value is introduced. Artistic value is understood as a composite type of value. The thesis presents a discussion about the relationship between aesthetic and moral value, presents and analyses the positions of autonomisms and moralisms, and emphasises the issue of immoral works of art for the positions exhibited. Defining the types of immorality in works of art is the first step in solving these problems. In response to the challenge of immoral works of art, an advanced position of cognitive immoralism, artistic cognitive immoralism, is introduced. This position is aimed to show that
some works of art can be valuable precisely because of their immorality. Namely, I claim that the artistic value of such works can be increased by the cognitive gain we can get by appreciating immoral works of art. Taking into account the above, four key goals that are to be achieved by the thesis can be distinguished. First, the detection and differentiation of different types of values of with special emphasis on aesthetic, moral and artistic value and their relationship introduced through the fundamental positions in the discussion. Second, defining immoral works of art and emphasizing the inappropriateness of the response positions of autonomism and moralism assured. Third, the establishment of artistic cognitive immoralism that will respond to the challenges presented earlier. Fourth, a reference to the inappropriateness of the notion of the
Triumph of the Will being a paradigmatic case in the discussion about immoral works of art. In this sense, the thesis offers a novel contribution to the discussion of the notion of value of art and challenges that immoral works of art generate.
Keywords
vrijednost umjetnosti
estetska vrijednost
umjetnička vrijednost
moralna vrijednost
kognitivna vrijednost
autonomizam
moralizam
nemoralna umjetnost
nemoralizam
umjetnički kognitivni nemoralizam
Trijumf volje
Keywords (english)
value of art
aesthetic value
artistic value
moral value
cognitive value
autonomism
moralism
immoral art
immoralism
artistic cognitive immoralism
The Trimuph of the Will
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:186:051880
Promotion 2022
Study programme Title: Postgraduate doctoral study programme Philosophy and Contemporaneity Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje filozofija (doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje filozofija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2022-03-23 13:50:29